PHYSICS TEACHERS' CONCEPTIONS OF TEACHING CONTROVERSIAL TOPICS IN BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46008Keywords:
Teaching Physics. Controversial Issues. socioscientific issues.Abstract
Controversial topics are issues that have the potential to affect society, individuals, in short, the school in general. In Physics it seems inevitable not to address controversial issues, since its content is closely linked to contemporary issues. This study was of a qualitative nature, in which a case study was used. The study was of a qualitative nature, in which a case study was used based on a questionnaire with open questions. The sample was composed of seven physics teachers from public high schools in the city of Itabaiana/Sergipe. The results of the research seem to show us that the questioned teachers recognize the benefits of working in the classroom from themes that encompass the social relations of science and, somehow, they try to find ways to introduce in their practices situations that may involve controversial issues. However, we suspect that, even if this is true, this is done in a traditional teaching context, i.e., students tend to have little opportunity to develop the necessary skills to question, discuss, generate hypotheses, evaluate situations, find evidence, conduct research, in short, to develop an environment in which it is necessary to make decisions.
Downloads
References
ABD-EL-KHALICK, F. Teaching with and About Nature of Science, and Science Teacher Knowledge Domains, Science & Education, v. 22, n. 9, pp. 2087-2107, 2013.
AKBULUT, H. I. e DEMIR, O. Science Teachers’ Views of Socio Scientific Issues. International Journal of Progressive Education, Volume 16, Number 1, 2020.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
DEARDEN, R. F. Controversial issues and the curriculum, Journal of Curriculum Studies, 13 (1) pp. 37-44. 1981.
DONALD, S., GRAY & TOM B. Socio-scientific issues in science education: implications for the professional development of teachers. Cambridge Journal of Education, 36:2, 171-192. 2006.
HAND M. e LEVINSON R. Discussing Controversial Issues in the Classroom. Educational Philosophy and Theory,Vol. 44, Nº. 6, 2012.
OULTON, C., DILLON, J. bB. & GRAC, M. M. Reconceptualizing the teaching of controversial issues. International Journal of Science Education, vol. 26, NO. 4, 2004, p. 411– 423.
PEDERSON, J. E. The effects of a cooperative controversy, presented as an STS issue, on achievement and anxiety in secondary science, School science and Mathematics, 92 (7) pp. 374-380. 1992.
REIS, P. R. Os Temas Controversos na Educação Ambiental. Pesquisa em Educação Ambiental, vol. 2, n. 1, – pp. 125-140, 2007.
REIS, P. R. A Discussão de Assuntos Controversos no Ensino das Ciências. Inovação, 12, 1999. 107-112.
REIS, P. & GALVÃO, C. Controvérsias Sócio-Científicas e Prática Pedagógica de Jovens Professores. Investigações em Ensino de Ciências, – V10(2), pp. 131-160, 2005.
SILVA, F. D., Pessanha, P. R., & Bouhid, R. Abordagem do tema controverso Radioatividade/Energia Nuclear em sala de aula no Ensino Médio–Um Estudo de Caso. VIII encontro nacional em pesquisa em educação e ciência, Campinas, 2011.
STENHOUSE, L. Curriculum Research and Development in Action, London: Heinemann Educational Books. 1970.
STRADLING, The Teaching of Controversial Issues: an evaluation. Educational Review, Vol. 36, No. 2, 1984.
YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. Porto Alegre, Bookman, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).