CONSTRUCTION OF A WEATHER KIT WITH LOW-COST MATERIALS AS A PROPOSAL FOR THE PHYSICS STUDY IN HIGH SCHOOL

Authors

  • Marco César de Oliveira Mendes Mestrado Profissional em Ensino de Física - Polo 21(MNPEF – Polo 21), Colégio Estadual Cassiano do Nascimento
  • Aline Guerra Dytz Instituto de Matemática, Estatística e Física (IMEF), Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
  • Everaldo Arashiro Instituto de Matemática, Estatística e Física (IMEF), Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46002

Keywords:

physics teaching. construction. weather ministation. meaningful learning. work groups. laboratory.

Abstract

This work proposes the construction of a meteorological ministation for practical theoretical association of physics teaching, having been an educational product of the Professional National Master's Degree in Physics Teaching. The product was applied remotely to 1st year high school students due to the pandemic situation we experienced in 2020. Video-lessons were elaborated focusing on issues inherent to meteorological analysis, focused on high school; to assist in a better understanding and meaningful learning. We used the elaboration and construction of basic equipment of low cost, for the qualitative observation of some meteorological phenomena, so that the students could perform their assemblies using recyclable materials and in their homes. The construction was done in remote working groups, so that the students could interact and discuss the assemblies. The evaluation was made through a questionnaire with questions about the content developed throughout the classes; applied before and after the product is run.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio - Parte III - Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília. MEC/SEMTEC, 2000.

CHIQUITO, A. J.; DA SILVA, R.; VIEIRA, K. B. Uma Mini-Estação Metereológica. A Física na Escola, v. 6, n. 2, p. 21, 2005.

CONTIN, R. C., BARROS, M. P., GUARREZI, S. T. Uma pesquisa sobre o uso de uma estação meteorológica no ensino de física a fim de observar seus efeitos enquanto unidade de ensino potencialmente significativa. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v. 13, n. 1, p. 119-141, 2020.

DE OLIVEIRA, M. J. Termodinâmica, 2a. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2012.

GOMES, L. C.; BELLINI, L. M. Uma revisão sobre aspectos fundamentais da teoria de Piaget: possíveis implicações para o ensino de física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 31, n. 2, p. 2301, 2009. https://doi.org/10.1590/S1806-11172009000200002.

INSTRUMENTOS METEOROLÓGICOS NO ENSINO DE FÍSICA. YouTube, 10 jan. 2021. Disponível em <https://www.youtube.com/channel/UCd4y5EJW2t9HV6GX2wHoTRg/> Acesso em 15 out. 2022.

MENDES, M. C. Construção de um kit meteorológico com materiais de baixo custo como proposta para o ensino de Física. 2021a, 87f. Produto educacional (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade do Rio Grande, FURG, Rio Grande.

MENDES, M. C. Construção de um kit meteorológico com materiais de baixo custo como proposta para o estudo de Física no Ensino Médio. 2021b. 87 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade do Rio Grande, FURG, Rio Grande.

PEREIRA, M. V.; MOREIRA, M. C. A. Atividades prático-experimentais no ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 34, n. 1, p. 265-277, 2017. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n1p265.

SEARS, F. W.; SALINGER, G. L. Termodinâmica, Teoria Cinética e Termodinâmica Estatística. 3ª ed. Rio de Janeiro: Ed. Guanabara Dois, 1979.

VIANELLO, R. L., ALVES, A. R. Meteorologia Básica e Aplicações. 2ª ED. Viçosa: Editora UFV, 2012.

VIDAL, R. S. M. F. Ensino de termodinâmica através da construção de instrumentos de medição de variáveis meteorológicas e da confecção de mini estação meteorológica portátil com Arduino. 2018. 90f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física em Rede Nacional) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Natal.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ZANATTA, I. F. S.; DOMINGOS, T. A.; GARCIA, V. P.; DE JESUS, L. G. Climatologia. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S. A., 2016.

Published

2022-12-07

How to Cite

DE OLIVEIRA MENDES, Marco César; GUERRA DYTZ, Aline; ARASHIRO, Everaldo. CONSTRUCTION OF A WEATHER KIT WITH LOW-COST MATERIALS AS A PROPOSAL FOR THE PHYSICS STUDY IN HIGH SCHOOL. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 409–418, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.46002. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/46002. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching