CONSTRUCTION OF A WEATHER KIT WITH LOW-COST MATERIALS AS A PROPOSAL FOR THE PHYSICS STUDY IN HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46002Keywords:
physics teaching. construction. weather ministation. meaningful learning. work groups. laboratory.Abstract
This work proposes the construction of a meteorological ministation for practical theoretical association of physics teaching, having been an educational product of the Professional National Master's Degree in Physics Teaching. The product was applied remotely to 1st year high school students due to the pandemic situation we experienced in 2020. Video-lessons were elaborated focusing on issues inherent to meteorological analysis, focused on high school; to assist in a better understanding and meaningful learning. We used the elaboration and construction of basic equipment of low cost, for the qualitative observation of some meteorological phenomena, so that the students could perform their assemblies using recyclable materials and in their homes. The construction was done in remote working groups, so that the students could interact and discuss the assemblies. The evaluation was made through a questionnaire with questions about the content developed throughout the classes; applied before and after the product is run.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio - Parte III - Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília. MEC/SEMTEC, 2000.
CHIQUITO, A. J.; DA SILVA, R.; VIEIRA, K. B. Uma Mini-Estação Metereológica. A Física na Escola, v. 6, n. 2, p. 21, 2005.
CONTIN, R. C., BARROS, M. P., GUARREZI, S. T. Uma pesquisa sobre o uso de uma estação meteorológica no ensino de física a fim de observar seus efeitos enquanto unidade de ensino potencialmente significativa. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v. 13, n. 1, p. 119-141, 2020.
DE OLIVEIRA, M. J. Termodinâmica, 2a. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2012.
GOMES, L. C.; BELLINI, L. M. Uma revisão sobre aspectos fundamentais da teoria de Piaget: possíveis implicações para o ensino de física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 31, n. 2, p. 2301, 2009. https://doi.org/10.1590/S1806-11172009000200002.
INSTRUMENTOS METEOROLÓGICOS NO ENSINO DE FÍSICA. YouTube, 10 jan. 2021. Disponível em <https://www.youtube.com/channel/UCd4y5EJW2t9HV6GX2wHoTRg/> Acesso em 15 out. 2022.
MENDES, M. C. Construção de um kit meteorológico com materiais de baixo custo como proposta para o ensino de Física. 2021a, 87f. Produto educacional (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade do Rio Grande, FURG, Rio Grande.
MENDES, M. C. Construção de um kit meteorológico com materiais de baixo custo como proposta para o estudo de Física no Ensino Médio. 2021b. 87 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade do Rio Grande, FURG, Rio Grande.
PEREIRA, M. V.; MOREIRA, M. C. A. Atividades prático-experimentais no ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 34, n. 1, p. 265-277, 2017. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n1p265.
SEARS, F. W.; SALINGER, G. L. Termodinâmica, Teoria Cinética e Termodinâmica Estatística. 3ª ed. Rio de Janeiro: Ed. Guanabara Dois, 1979.
VIANELLO, R. L., ALVES, A. R. Meteorologia Básica e Aplicações. 2ª ED. Viçosa: Editora UFV, 2012.
VIDAL, R. S. M. F. Ensino de termodinâmica através da construção de instrumentos de medição de variáveis meteorológicas e da confecção de mini estação meteorológica portátil com Arduino. 2018. 90f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física em Rede Nacional) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Natal.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
ZANATTA, I. F. S.; DOMINGOS, T. A.; GARCIA, V. P.; DE JESUS, L. G. Climatologia. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S. A., 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).