A METHOD OF TEACHING PHYSICS USING ATMOSPHERIC ELECTRIC DISCHARGES AS A CONTEXTUALIZING PHENOMENON

Authors

  • José Ricardo de Sousa Filho Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Centro de Ensino Médio Dona Filomena Moreira de Paula
  • Érica Cupertino Gomes Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)
  • Pâmella Gonçalves Barreto Troncão Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45998

Keywords:

Electrical Discharges. Indigenous Cultures. Van de Graaff Experiment. Electrostatics. Inquiry-based teaching.

Abstract

This work consists of demonstrating the application of a Didactic Sequence, both in the face-to-face and remote teaching model, using an Inquiry-Based Sequence teaching, exploring discursive interactions and experimental practice, in a period of ten 50-minute classes, with the objective of to teach Electrostatics by correlating the Van de Graaff Experiment with Atmospheric Electrical Discharges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARVALHO, A. M. P.; OLIVEIRA, C. M. A.; SCARPA, D. L.; SASSERON, L. H.; SEDANO, L.; SILVA, M. B.; CAPECCHI, M. C. V. M.; ABIB, M. L. V. S.; BRICCIA, V. Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo. Cengage Learning. 2013.

CARVALHO, A. M. P. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. RBPEC 18(3), p. 765–794. Dez. 2018.

NETO C. B. T. Luiz, Os interesses e posturas de jovens alunos frente as ciências: Resultados do Projetos ROSE aplicado no Brasil, 2008. 172f. Tese de Doutorado – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, FEUSP, São Paulo.

SALES, J. P A.; ARAÚJO, L. C.; ROCHA, A. S.; GOMES, E. C.; LOBO, M. P. Experimentação como processo de ensino e aprendizagem de Física Óptica. Revista Desafios, v. 6, n 3, 2019.

SOLINO, A. P.; SASSERON L. H. Investigando a Significação de Problemas em Sequências de Ensino Investigativo. Investigação em Ensino de Ciências. v. 23, n. 2, p. 104, 2018.DOI:10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p104.

SOUZA M. L. Mayara; SOUZA S. S. Paulo; RAMOS G. Maurivan, O interesse dos alunos em aprender ciências e matemática na escola, 2016. 7f. Revista do Centro de Ciências Naturais e Exatas, Santa Maria, Brasil, vol. 3, n. Ed. Especial, 2016.

TAHA, M.S. et al. Experimentação como ferramenta pedagógica para o ensino de ciências. Experiências em ensino de ciências, v.11, no. 1 2016. Disponível em:<http://if.ufmt.br/eenci/artigos/artigo_id305/v11 n1_a2016.pdf>. Acesso em: 10/09/2018.

Published

2022-12-07

How to Cite

DE SOUSA FILHO, José Ricardo; CUPERTINO GOMES, Érica; BARRETO TRONCÃO, Pâmella Gonçalves. A METHOD OF TEACHING PHYSICS USING ATMOSPHERIC ELECTRIC DISCHARGES AS A CONTEXTUALIZING PHENOMENON. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 380–385, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45998. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45998. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching