THE INTERDISCIPLINARY TEACHING OF ATOMIC AND MOLECULAR PHYSICS THROUGH SIMULATION: A BIBLIOGRAPHIC REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45973Keywords:
Physics Teaching. Simulation. Literature Review. Materials Science. Atomic and Molecular Physics.Abstract
The study of the structure of matter is interdisciplinary, since it involves several areas of knowledge, such as Quantum, Chemistry, Materials Science, etc. Therefore, this article aims to investigate, from a literature review, how computer simulation contributes to teaching and learning. To this end, it was necessary to perform a catalog search on the main journal search sites in order to find the main scientific papers on the subject in the most common search platforms. The literature review identified a demand for new computational teaching resources, but despite the obstacles, such as structure, teacher training and especially lack of scientific culture, scientific works have become more relevant for Physics Teaching.
Downloads
References
MOREIRA, MARCO ANTONIO. Uma análise crítica do ensino de Física. Estudos Avançados [online]. 2018, v. 32, n. 94 [Acessado 5 Outubro 2022], pp. 73-80. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0006. ISSN 1806-9592. Acesso em: 10 set. 2022.
ROSA, C. T. W. da; ROSA, Á. B. da. Ensino de Física: objetivos e imposições no ensino médio.
REEC: Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 2, 2005. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen4/ART2_Vol4_N1.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. Ed., Rio de Janeiro, Paz e Terra. 1987. Disponível em: https://cpers.com.br/wp-content/uploads/2019/10/Pedagogia-do-Oprimido-Paulo-Freire.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2003. Disponível em: https://permuta.bce.unb.br/produto/a-inteligencia-coletiva-por-uma-antropologia-do-ciberespaco/. Acesso em: 10 set. 2022.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, v. 1, 2003.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009
LAKATOS, E. M; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia Científica. 7. ed . São Paulo: Atlas, 2010. https://docente.ifrn.edu.br/olivianeta/disciplinas/copy_of_historia-i/historia-ii/china-e-india. Acesso em: 10 set. 2022.
FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia? 5. São Paulo: Loyola, 2002. https://www.unijales.edu.br/library/downebook/id:855. Acesso em: 10 set. 2022.
CORREA, D. R. N. Uma proposta interdisciplinar para o ensino de Física, Química e Biologia através do estudo de biomateriais. Revista Iluminart, [s. l.], n. 17, 2019. http://revistailuminart.ti.srt.ifsp.edu.br/index.php/iluminart/article/view/376. Acesso em: 10 set. 2022.
TONIATO, D. J.; FERREIRA, B. L.; FERRACIOLI, L. Tecnologia no ensino de física: uma revisão do XVI Simpósio Nacional de Ensino de Física. In: ENCONTRO DE PESQUISAEM ENSINO DE FÍSICA, Londrina. Anais. São Paulo: SBF, p. 1-11, 2006. http://www1.fisica.org.br/~epef/xviii/images/Anais_XVIII-EPEF.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
GARNAEVA, Guzel; SHIGAPOVA, Elvera D.; NIZAMOVA, Elmira I. The use of digital laboratory work in quantum physics in the process of learning physics teachers. ARPHA Proceedings, v. 3, p. 1767, 2020. 2020. https://ap.pensoft.net/article/22446/download/pdf/. Acesso em: 10 set. 2022.
VELYCHKO, Stepan Petrovych; SHULGA, Sergii Wolodymyrowych. Uso das TIC no estudo da física nuclear. 2015. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/nz_pmfm_2015_8(2)__17.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
SHULGA, Sergii Volodymyrovych; VELYCKO, Stepan Petrovych. Virtual experiment: research phosphorescence. https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/NZ-PMFMTO/article/view/1142. Acesso em: 10 set. 2022.
SAMAILA, Kamaludeen et al. Application of ICTs and Educational Software in Teaching Physics: Advantages, Challenges and Proposed Solutions. https://www.academia.edu/download/76906351/IJRR031.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
KIV, Arnold E. et al. The development and use of mobile app AR Physics in physics teaching at the university. http://ds.knu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3768. Acesso em: 10 set. 2022.
HOHENFELD, Dielson Pereira. A natureza quântica da luz nos laboratórios didáticos convencionais e computacionais no ensino médio' 20/05/2013 146 f. doutorado em ensino, filosofia e história das ciências instituição de ensino: universidade federal da bahia, salvador biblioteca depositária: Universitária reitor macedo costa. https://ppgefhc.ufba.br/sites/ppgefhc.ufba.br/files/tese_dielson_final.pdf Acesso em: 10 set. 2022.
SANTOS, Alencar Teixeira dos. Simulação da interação entre partículas e campos eletromagnéticos' 21/08/2018 undefined f.mestrado profissional em ensino de física - profis instituição de ensino: Universidade federal do rio grande do sul - litoral, são paulo Biblioteca Depositária: undefined. https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/193232/001082231.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 10 set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).