PHYSICS AT HOME: THE USE OF HOUSEHOLD DEVICES AND EQUIPMENT TO TEACH PHYSICS TO STUDENTS OF THE EJA MODALITY
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45966Keywords:
Teaching Physics. Directed Teaching. Meaningful Learning. Material for the EJA.Abstract
The classical education, centered on the teacher's orality and students' passivity, is still found today in regular education and EJA classrooms. Its maintenance is justified on the grounds that it is the best way to teach and because demand less work, or even because of the scarcity of didactic tools aimed at EJA. However, fortunately, there is already a great concern among some teachers in presenting to the students a contextualized Physics. However, as far as we know, until now there was no material in the literature that compiles (in an organized way) the physics that can be explored in the houses, because of this, we decided to develop this educational product in the National Professional Master's Degree in Physics Teaching of the SBF (MNPEF-SBF). For example, the microwave device is used to study the interaction of radiation with matter, and the refrigerator to explain some concepts of thermodynamics. The material also presents a section called myth or truth, and a section with tips for good use of the equipment. As a result, we found that most students really liked the proposal presented here. Only few students said they did not like or found the material not easy to understand. Our wish is that this material can contribute to a change in the educational reality of Brazil, and that students can be able to learn Physics and apply it in their daily lives.
Downloads
References
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU. 1999.
MOREIRA, M. A. Teorias da aprendizagem. 2 ed. São Paulo: EPU.2011.
RONCA, C. (1980). Aprendizagem significativa. In: Penteado, Wilma Millan Alves (Org.). Psicologia e Ensino. São Paulo: Papelivros, pp. 59 - 83.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).