PERSONALIZED PHYSICS TEACHING AT THE EJA: AN ANALYSIS OF THE YOUTH AND ADULT EDUCATION CENTER “PROF. LUIZ OCTÁVIO PEREIRA”

Authors

  • Paulo Afonso Brandão Ferreira Departamento de Ciências Naturais (DCN), Universidade do Estado do Pará (UEPA)
  • Alana Adinaele da Silva de Souza Departamento de Ciências Naturais (DCN), Universidade do Estado do Pará (UEPA)
  • Marlon Fernandes Farias Departamento de Ciências Naturais (DCN), Universidade do Estado do Pará (UEPA)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45944

Keywords:

EJA. Physics Teaching. Custom Teaching.

Abstract

This work aims to present and analyze the Personalized Physics Teaching at the Youth and Adult Education Center “Prof. Luiz Octávio Pereira” (CEEJA – Belém) and the contributions that this type of methodology brings to the students who adopt it, in addition to discussing how Youth and Adult Education - EJA is carried out in Brazil, highlighting the Laws that support this modality of education. teaching. For this, data were collected through bibliographic research and questionnaire application to 36 students from the Center, with the intention of discovering their opinions about the contribution of Personalized Teaching in the Physics discipline, highlighting the existing difference in relation to the traditional methodology. After analysis, it was noticed that the way in which Personalized Teaching is carried out on site, it is possible to achieve good results, but even so, they can still be improved. With this methodology, students have a better performance, recognize their improvement in the discipline and better understand its importance and presence in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, A.; CORSO, Â. M. Educação de jovens e adultos: aspectos históricos e sociais. 2015. Disponível em: educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/22753_10167.pdf.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

PAIS, L. C. Educação escolar e as tecnologias da informática. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SANTOS, I. C. N. C. Tecnologias de Ensino na Educação de Jovens e Adultos - O Ensino Personalizado no Centro de Estudos de Educação de Jovens e Adultos Prof. Luís Octávio Pereira – CES. 2013. 125f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade do Estado do Pará, Belém, 2013.

SILVA, J. L. T. Princípios da educação de jovens e adultos. Disponível em: http://confinteabrasilmais6.mec.gov.br/images/documentos/legislacao_vigente_EJA.pdf.

TREINTA, F. T. et al. Metodologia de pesquisa bibliográfica com a utilização

de método multicritério de apoio à decisão. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132014000300002.

Published

2022-12-07

How to Cite

BRANDÃO FERREIRA, Paulo Afonso; DA SILVA DE SOUZA, Alana Adinaele; FERNANDES FARIAS, Marlon. PERSONALIZED PHYSICS TEACHING AT THE EJA: AN ANALYSIS OF THE YOUTH AND ADULT EDUCATION CENTER “PROF. LUIZ OCTÁVIO PEREIRA”. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 154–163, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45944. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45944. Acesso em: 11 oct. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching