Teaching of Energy Absorption and Emission Phenomena via Digital Learning Objects and Active Methodologies

Authors

  • Luciana Da Cruz Barros Mestrado Nacional Profissional no Ensino de Física
  • Mateus Gomes Lima Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - UNIFESSPA/Faculdade de Física

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45938

Keywords:

Modern and Contemporary Physics. Digital Learning Objects. Active Methodologies.

Abstract

In this work, some results of didactic-pedagogical interventions are exposed, organized by a Didactic Sequence (DS) that involves the use of Digital Learning Objects (ODA) and Active Methodologies (AM), with students of the 9th (ninth) year of Elementary School, to carry out the Teaching and Learning Process (Teaching) of the following topics related to Modern and Contemporary Physics (FMC): Absorption, Spontaneous Emission and Stimulated Emission of Energy. Although the phenomena of Absorption, Spontaneous and Stimulated Emission of Energy are fundamental for the understanding of modern and everyday technologies, they are still little explored in the teaching of physics in Brazilian schools. Seeking to facilitate the dissemination of this very relevant theme, it is proposed to use the Rad&Mat Simulator, associated with the active methodology of Delizoicov's Three Pedagogical Moments, as a way of expanding the possibilities of pedagogical-methodological practices attributed to the teaching of Physics and, also, to increase the active engagement of students in the teaching and learning process of the topic addressed. The methodology used in the work was adapted to be totally remote, with a quali-quantitative character, being applied in a class of 26 students from the 9th year of high school in the public network, in the interior of the state of Pará. The results obtained, from investigative and evaluative questionnaires about the didactic-pedagogical intervention, show that the use of the Rad&Mat Simulator generated student engagement in the proposed activities, in addition to having contributed significantly to the construction of these students' knowledge on the topics involved.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. E. B.; MORAN, J. M. Integração das tecnologias na Educação. Salto para o futuro. Brasília: MEC, SEED, 2005.

BACICH, L; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BRASIL, Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/02/bncc-20dezsite.pdf. Acesso em: 23 de ago. 2020. p.537.

BECK, R.J. Learning objects: what? Center for Internation Education. University of Winsconsin: Milwaukee, 2002. Disponível em:

<https://revista.facfama.edu.br/index.php/PedF/article/view/187/163>. Acesso em: 17 de fev. 2020.

COSTA, M. D. Simulações computacionais no ensino de física: revisão sistemática de publicações da área de ensino. XIII Congresso Nacional de Educação. Curitiba. 2017. ISSN 2176-1396. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24200_12224.pdf>. Acesso em 10 de março de 2020.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Metodologia do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 1990.

FERREIRA, M. e OLAVO, L.S.F. Teorias da Aprendizagem e da Educação como Referencias em Práticas de Ensino: AUSUBEL E LIPMAN. Revista do Professor de Física, Brasília, v. 2, n. 2, p. 104-125, 2018. Disponível em: . Acesso em 10 de março de 2020.

FIOLHAIS, C.; TRINDADE, J. Física no Computador: o Computador como uma Ferramenta no Ensino e na Aprendizagem das Ciências Físicas. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 25, n. 3, p. 259-272, 2003. Disponível em: <http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/v25_259.pdf>. Acesso em 10 de março de 2020.

FREEMAN, S. et al. Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. PNAS, v. 111, n. 23, p. 8410-8415, 2014. Disponível em: <https://doi.org/10.1073/pnas.1319030111>. Acesso em 10 de março de 2020.

GRECA, I. M.; MOREIRA, M. A.; HERSCOVITZ, V. E. Uma Proposta para o Ensino de Mecânica Quântica. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 23, n. 4, p. 444-457, 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbef/v23n4/v23n4a10.pdf>. Acesso em 10 de março de 2020.

MOREIRA, Marcos Antônio. Organizadores prévios e aprendizagem significativa. Disponível em: Revista Chilena de Educación Científica, ISSN 0717-9618, Vol. 7, N0. 2, 2008 , pp. 23-30. Revisado em 2012. Acesso em: 13 de mai. 2020

MOREIRA, Marcos Antônio. Teorias da Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.

MOREIRA. Marcos Antônio. Aprendizagem significativa crítica. Moreira.if.ufrgs. 2000.

MOREIRA, Marcos Antônio. Orientações sobre o Currículo. Disponível em: http://www1.fisica.org.br/mnpef/orientacoes-sobre-o-curriculo. 2015. Acesso em: 17 de fev. 2020.

OLIVEIRA, C. D. TIC’S NA EDUCAÇÃO: A UTILIZAÇÃO DAS TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO. Pedagogia em ação. Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 75-95, 2015. Disponível em <http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/11019>. Acesso em 10 de março de 2020.

ROSA, Cleci Teresinha Werner da; TREINTIN, Marco Antonio Sandini e BIAZUS, Marivane de Oliveira. Disponível em: Tecnologias Educacionais no ensino de física: Retrato das pesquisas nacionais. Revista Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista Vol. 7, n. 2. jul./dez.p.30. 2017. Acesso em: 17 de fev. 2022.

STUDART, N. Inovando a Ensinagem de Física com Metodologias Ativas. Revista do Professor de Física, Brasília, v. 3, n. 3, p. 1-24, 2019. Disponível em: . Acesso em 10 de março de 2020.

WILEY, D. A. Conecting learning objects to instructional theory: a definition, a methaphor, and a taxonomy. The instructional use of learning Objects. Wiley, D. (Ed.). 2000. Disponível em: <https://opencontent.org/docs/dissertation.pdf>. Acesso em 10 de março de 2020.

Published

2022-12-07

How to Cite

DA CRUZ BARROS, Luciana; GOMES LIMA, Mateus. Teaching of Energy Absorption and Emission Phenomena via Digital Learning Objects and Active Methodologies. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 105–114, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45938. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45938. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching