PHYSICS, ASTRONOMY AND THE CNCB
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45936Keywords:
Physics Teaching. Astronomy. Teachers’ Formation.Abstract
The recent implantation of the Common National Curriculum Base (CNCB) brings new challenges to the teaching-learning processes in the school and academic environment. The official text proposes thematic units that should direct the pedagogical actions of science teachers in Elementary School. One of these units is called Earth and Universe, in which is recommended to conduct dialogues about themes like Stellar Evolution and Human Life off Earth with the students. Understanding the multiplicity of speeches and polyphony existing in the interpretation of official texts, it’s discussed what is the conceptual basis of Physics and Astronomy that would be necessary, in order to they feel more secure in their future professional practice. After the data analysis, reflections on the training of science teachers were developed based on what is established in the CNCB.
Downloads
References
ALECI, C. From international ophthalmology to space ophthalmology: the threats to vision on the way to Moon and Mars colonization. Int Ophthalmol. 40(3):775-86, 2020.
BETHE, H. A. Energy Production in Stars, Phys. Rev. 55, 434, 1939.
PIETROCOLA, M.; FILHO, J. P. A.; PINHEIRO, T. F.; Prática Interdisciplinar na Formação Disciplinar de Professores de Ciências. Inv. em Ensino de Ciências, v. 8, n. 2, p. 131-152, 2003.
SILVA, A. L. S.; LOPES, S. G. Licenciatura em ciências biológicas e formação de professores para o ensino de física no ensino fundamental, Rev. bras. Ens. Ci. Tec., v. 13, n. 3, p. 109-125, 2020.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal (p. 277–326). São Paulo, SP/Brasil: Martins Fontes, 1992.
CLEMENT, G. Fundamentals of Space Medicine, Ed Springer, 2nd ed., 2011.
MOREIRA, C. H.; ROCHA, G. B.; TENÓRIO, A. C.; SILVA, R. M.; ROCHA, I. C. P. A Biofísica na formação do biólogo e a opinião dos docentes formadores da área. In: Anais do 16o Congresso Internacional de Tecnologia na Educação, Recife, Pernambuco, 2018.
BRASIL. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1301.pdf, 2001.
BNCC. Base Nacional Comum Curricular, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).