PHYSICS AND THEATER GAMES: A DIDACTIC PROPOSAL BASED ON THREE PEDAGOGIC MOMENTS FOR THE TEACHING OF ELECTROMAGNETIC WAVES AT MIDDLE LEVEL
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45926Keywords:
Teaching Physics; Three Pedagogical Moments; Theater Games.Abstract
This article presents the results obtained from the application of a didactic sequence based on the Three Pedagogical Moments and the Theatrical Games, under the theme internet access and social exclusion, for the teaching of electromagnetic waves, in the 3rd grade of education middle school in a public school in Rio de Janeiro. From the analysis of the results of theatrical games and of the initial and final questionnaires, it was noticed the learning of the content of electromagnetic waves and reflections on the social theme addressed, demonstrating that working Physics and Art, through theatrical games, is a path possible and promising.
Downloads
References
Brasil. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Ciências da Natureza. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70. 2011.
CAMILO, C. 3G, 4G, banda larga, wi-fi, wimax: entenda o que significam. 2012. https://novaescola.org.br/conteudo/2355/3g-4g-banda-larga-wi-fi-wimax-entenda-o-que-significam/
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, A. J.; PERNAMBUCO, M. M. C. A. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, A. J. Física. São Paulo: Cortez, 1990.
HENRIQUES, B. A internet do espaço e como ela fornece banda larga mesmo em locais mais remotos. 2020. https://canaltech.com.br/infra/a-internet-do-espaco-e-como-ela-fornece-banda-larga-mesmo-em-locais-mais-remotos/
JAPIASSU, R. Metodologia do Ensino de Teatro. 8. Ed. Campinas: Papirus.
MARQUES, A. B. (2001). Guia do usuário iniciante na internet. http://penta.ufrgs.br/tutorials/internet/guia.htm
SILVA, P. S. Políticas de acesso à Internet no Brasil: indicadores, características e obstáculos. Cadernos ADENAUER, São Paulo, v. 16, n. 3, p. 151-171, 2015.
SPOLIN, V. Improvisação para o teatro/Viola Spolin: [tradução e revisão Ingrid Dormien Koudela e Eduardo José de Almeida Amos] - São Paulo: Perspectiva, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).