USE OF THE TINKERCAD APP TO ENRICH PEDAGOGICAL PRACTICE IN ELECTRICITY SUBJECTS IN HIGH SCHOOL

Authors

  • Maria Luiza Miguez Universidade Federal do Ceará (UFC), Instituto Federal do Pará (IFPA),
  • Jefferson Maia de Sousa Instituto Federal do Ceará (IFCE)
  • Fernando W. de Alencar Sobreira Instituto Federal do Ceará (IFCE)
  • Carlos Alberto Santos Almeida Universidade Federal do Ceará (UFC)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45919

Keywords:

TinkerCAD; virtual labs; physics teaching; apps.

Abstract

Integrated high school courses present in their curricular components applied Physics disciplines, which aim to introduce fundamental concepts and should work both in theory and in the corresponding practice. The combination of these different approaches often implies that one of them is partially neglected. The practical part is the one that suffers from a lack of time, in addition to the lack of a recurrent laboratory structure in educational institutions in Brazil. Virtual tools that simulate laboratories have the potential to, combined with face-to-face practices, enrich and strengthen the theoretical knowledge that is already protagonists. We will present an activity developed to use TinkerCAD in the study of circuits, specifically for the study of resistor association.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUTODESK TINKERCAD. Disponível em: https://www.tinkercad.com/dashboard. Acesso em: 02 nov. 2022.

CAVALCANTE, M. A., SANTOS, E. M. F. Eletrônica Criativa: Uma estratégia metodológica para o Ensino e Aprendizagem de conceitos de eletricidade e/ou eletrônica na modalidade Híbrida de Ensino: Introdução. Revista Brasileira de Ensino de Física. v. 43, e20210188. 2021. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0188

FEITOSA, M. C., LAVOR, O. P. Ensino de circuitos elétricos com auxílio de um simulador do PhET. REAMEC – Revista da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática. v. 8, n. 1, p. 125-138, 2020. http://dx.doi.org/10.26571/reamec.v8i1.9014.

FILHO, O. L. S., FERREIRA, M. Teorias da aprendizagem da educação como referenciais em práticas de ensino: Ausubel e Lipman. Revista do Professor de Física. v. 2, n. 2. 2018. https://doi.org/10.26512/rpf.v2i2.12315.

MONTECIN, A., RIBEIRO, L. JAQUES, P. Ensino Remoto de Robótica: utilização de ferramentasa gratuitas e materiais de baixo custo no contexto de pandemia do Coronavírus. Paper presented at Anais dos Trabalhos de Conclusão de curso. Pós-Graduação em Computação Aplicada à Educação. Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação. Universidade de São Paulo. 2020.

MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. São Paulo: E. P. U., 2a Edição ampliada - 2017a, 243p.

MOREIRA, M. A. Grandes desafios para o ensino da física na educação contemporânea. Revista do Professor de Física. v. 1, n. 1, p.1-13. 2017b. https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.7074.

SILVA, E. F., FERREIRA, R. N. C., SOUZA, E. J. (2021). Aulas práticas de ciências naturais: o uso do laboratório e a formação de docente. Educação: Teoria e Prática. v. 31, n. 64, p.1-22, 2021. http://dx.doi.org/10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15360.

Published

2022-12-07

How to Cite

LUIZA MIGUEZ, Maria; MAIA DE SOUSA, Jefferson; W. DE ALENCAR SOBREIRA, Fernando; SANTOS ALMEIDA, Carlos Alberto. USE OF THE TINKERCAD APP TO ENRICH PEDAGOGICAL PRACTICE IN ELECTRICITY SUBJECTS IN HIGH SCHOOL. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 610–617, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45919. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45919. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching