MECHANICAL WAVES: MEANINGFUL LEARNING FROM MOOC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v8i1.45558

Keywords:

Teaching Physics. Virtual Learning Environment. Meaningful Learning. Mechanical Waves.

Abstract

The results referring to physics in Enem exams in recent years have revealed the difficulties of students in the process of learning physics. In this study, we highlight how significant learning through the teaching of mechanical waves: a proposed didactic series using video lessons and e-books via Massive Open Online Curse (MOOC), contributes according to David Ausubel's theory of meaningful learning. Therefore, it was necessary to describe the concepts, characteristics and phenomena of mechanical waves, present the main points of David Ausubel's theory of meaningful learning, expose and evaluate the contributions of this theoretical model to the teaching and learning of mechanical waves. An empirical classroom research was then conducted, where data was produced and analyzed from the theory of meaningful learning. In view of this, it was found that there was a predisposition of the students to relate to the new knowledge. In fact, the material proved to be a potential facilitator of learning and the results from the activities and post-test were satisfactory, which imposes the statement that if we take into account the student's prior knowledge and use certain strategies and certain instruments to facilitate learning, in addition to working on the student's motivation so that he/she is willing to relate and give meaning to what he/she learns, there will certainly be learning in physics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. E. B. de. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. São Paulo, Educ. Pesqui. [online], v. 29, n. 2, p. 327-340, 2003.

AUSUBEL, David P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. 1ª edição, Lisboa, Plátano Edições Técnicas. Tradução de The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. 2000.

BARROSO, Marta F; RUBINI, G; SILVA, Tatiana da. Dificuldades na aprendizagem de Física sob a ótica dos resultados do Enem. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 40, nº 4, São Paulo 2018 Epub 18-Jun-2018.

BÔAS, Newton Villas; DOCA, Ricardo Helou; BISCUOLA, Gualter José. Tópicos de Física: termologia, ondulatória, óptica. 19. ed. São Paulo: Saraiva, 2012.

BÔAS, Newton Villas; DOCA, Ricardo Helou; BISCUOLA, Gualter José. Física: termologia, ondulatória, óptica. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2016.

BONADIMAN, Helio; NONENMACHER, Sandra E. B. O gostar e o aprender no ensino de física: uma proposta metodológica. Caderno Brasileiro Ensino de Física, v. 24, n. 2: p. 194-223, ago. 2007.

BONJORNO, José Roberto et al. Física: termologia, óptica, ondulatória. 3. ed. São Paulo: Ftd, 2016.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio. Brasília, 1998.

Disponível no endereço: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf>. Acesso em: 31 de agosto. de 2022.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Referenciais para elaboração de material didático para EaD no ensino profissional e tecnológico. 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/ReferenciaisdeEAD.pdf >. Acesso em: 26 de agosto. 2022.

FERRARO, Nicolau Gilberto; TORRES, Carlos Magno A.; PENTEADO, Paulo Cesar M. Física: volume único. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2012.

FIUZA, Milena. Educação e tecnologia: quais as vantagens desse casamento? Curitiba: Editora Positivo, 2005.

FRAZZON, Lúcia Morosini. Teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel. Revista Pedagógica, nº 3, 1999.

GONÇALVES JR, W. P.; BARROSO, M. F. As questões de física e o desempenho dos estudantes no ENEM. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 36, n. 1, p. 1-16, 2014.

HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de Física: gravitação, ondas e termodinâmica. 8. ed. Rio de Janeiro: Ltc, 2009.

LACERDA A. L. de; SILVA T. da; Materiais e estratégias didáticas em ambiente virtual de aprendizagem. REV. BRAS. ESTUD. PEDAGOG. Brasília: Rbep, v. 96, n. 243, 2015. Mensal.

MASINI, E. F. S.; MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: A teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Novo Enem. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/busca-geral/179-estudantes-108009469/vestibulares-1723538374/13318-novo enem#:~:text=A%20proposta%20tem%20como%20principais,dos%20curr%C3%ADculos%20do%20ensino%20m%C3%A9dio.>. Acesso em: 31 de agosto. de 2022.

MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II, 2015. Disponível em: < http://rh.unis.edu.br/wp-content/uploads/sites/67/2016/06/Mudando-a-Educacao-com-Metodologias-Ativas.pdf>. Acesso em: 14 de agosto. 2022.

MOREIRA, M.A. Teorias de Aprendizagem significativa de David Ausubel, “Ensino e aprendizagem: enfoques teóricos”, São Paulo, ed. Moraes, 61-73. Revisada em 1995.

A TEORIA da Aprendizagem Significativa e sua implementação em sala de aula; Brasília. Editora Universidade de Brasília, 2006 186p.

NUSSENZVEIG, H. Moisés. Fluídos, Oscilações e Ondas, Calor. 4ªed. Editora Blucher, 2002.

RAMALHO JÚNIOR, Francisco; FERRARO, Nicolau Gilberto; SOARES, Paulo Antônio de Toledo. Os Fundamentos da Física: termologia, ópticas e ondas. 9. ed. São Paulo: Moderna, 2007.

JUNIOR, Francisco; FERRARO, Nicolau Gilberto; SOARES, Paulo Antônio de Toledo. Física: os fundamentos da física. 10. ed. São Paulo: Moderna, 2009.

SCHLEMMER, E. Metodologias para educação a distância no contexto da formação de comunidades virtuais de aprendizagem. In: BARBOSA, R. M. (org). Ambientes virtuais de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SOUSA, Rodrigo de; CYPRIANO, Elysandra Figueredo. MOOC: uma alternativa contemporânea para o ensino de astronomia, Ciênc. educ. (Bauru) vol.22 no.1 Bauru jan./mar. 2016.

VEIT, E. A.; TEODORO, V. D. Modelagem no Ensino/Aprendizagem de Física e os Novos Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 87-90, 2002.

Published

2024-04-10

How to Cite

MOREIRA, Edvan; MARTINS SERRÃO, José Antônio. MECHANICAL WAVES: MEANINGFUL LEARNING FROM MOOC. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 302–328, 2024. DOI: 10.26512/rpf.v8i1.45558. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45558. Acesso em: 21 may. 2024.