Didactical AC Board: a didactic product for inquiry science teaching in experimental classes of electrical circuits and electromagnetism
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v6i3.43871Keywords:
Electric circuits. Electricity. Educational board.Abstract
In this paper we present the Quadro AC. It is an educational technology, that is registered in the INPI ( BR 302012002737-3). It is used with the purpose of easing the teaching of alternating current electric circuits. It can be apllied in regular High school courses or even in undergraduate introductory disciplines. The main points of the device are safety for the user and easy handling. With the Quadro, it is possible to approach the Kirchhoff's laws and Faraday induction law in an investigative way. In this work, we explain the detailed operation of each part of the product and two methods of classroom application are presented. One of them allows the teacher to use it in classroom with many students in such a way that all of them will be doing some work related to the Quadro during all the time. The main point is to get engagement of the students.
Downloads
References
CARVALHO, A. M. P. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências 2018: [18(3)]765-794.
HIGA, I.; OLIVEIRA, O. B. A experimentação nas pesquisas sobre o ensino de Física: fundamentos epistemológicos e pedagógicos. Educar 2012: [ v.44]75-92.
H. L. AZEVEDO, H. L; MONTEIRO JÚNIOR, F. N. Tendências a partir do levantamento dos artigos em periódicos da área no Brasil. VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências 2009[ISSN: 21766940].
LOPIM, M. M.; FRANÇA, S. L.; COSTA, M. F. S.; GONÇALVES, B.; RIZZUTI B. F. LÚDICO - Luxímetro Didático Comparativo. Física na Escola 2018: [v.16] 2.
PRAIA, J. F. Problema, Teoria e Observação em Ciência: para uma reorientação epistemológica da educação em ciência. Ciência & Educação2002[v.8] 127-145.
VISCOVINI, R. C.; SILVA, D. M.; ÁVILA, E. A.; MARTON, I. L. A.; Marcio A. dos SANTOS, M. A.; BALISCEI, M. P.; OLIVEIRA, M. A. F.; SANTOS, R. R.; SABINO, A. C.; Eliane da S. GOMES,E. S.; PASSOS, M. M.; Sergio de M. ARRUDA, S. M. Maquete didática de um sistema trifásico de corrente alternada com Arduino: ensinando sobre a rede elétrica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física 2015 [v.32] 856-869.
SILVEIRA, F. L. Explicação Qualitativa do ``Anel de Thomson''. Como Ocorre a ``Levitação Magnética''. Revista Brasileira de Ensino de Física 2003 [v.25] 81-85.
STRIEDER, R. B.; WATANABE, G. – Atividades Investigativas na Educação Científica:Dimensões e Perspectivas em Diálogos com o Ensino e Ciências por Investigação. RevistaBrasileirade PesquisaemEducaçãoemCiências 2018 [18(3)] 819-949.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).