Didactical AC Board: a didactic product for inquiry science teaching in experimental classes of electrical circuits and electromagnetism

Authors

  • Sérgio Luiz França Laboratório de Inovação Tecnológica, Instituto Federal Sudeste de Minas Gerais, Juiz de Fora-MG, Brasil
  • Bruno Gonçalves Instituto Fedrral de Educação, Ciência e Tecnlogia do Sudeste de Minas Gerais
  • Bruno Ferreira Rizzuti Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v6i3.43871

Keywords:

Electric circuits. Electricity. Educational board.

Abstract

In this paper we present the Quadro AC. It is an educational technology, that is registered in the INPI ( BR 302012002737-3). It is used with the purpose of easing the teaching of alternating current electric circuits. It can be apllied in regular High school courses or even in undergraduate introductory disciplines. The main points of the device are safety for the user and easy handling. With the Quadro, it is possible to approach the Kirchhoff's laws and Faraday induction law in an investigative way. In this work, we explain the detailed operation of each part of the product and two methods of classroom application are presented. One of them allows the teacher to use it in classroom with many students in such a way that all of them will be doing some work related to the Quadro during all the time. The main point is to get engagement of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARVALHO, A. M. P. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências 2018: [18(3)]765-794.

HIGA, I.; OLIVEIRA, O. B. A experimentação nas pesquisas sobre o ensino de Física: fundamentos epistemológicos e pedagógicos. Educar 2012: [ v.44]75-92.

H. L. AZEVEDO, H. L; MONTEIRO JÚNIOR, F. N. Tendências a partir do levantamento dos artigos em periódicos da área no Brasil. VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências 2009[ISSN: 21766940].

LOPIM, M. M.; FRANÇA, S. L.; COSTA, M. F. S.; GONÇALVES, B.; RIZZUTI B. F. LÚDICO - Luxímetro Didático Comparativo. Física na Escola 2018: [v.16] 2.

PRAIA, J. F. Problema, Teoria e Observação em Ciência: para uma reorientação epistemológica da educação em ciência. Ciência & Educação2002[v.8] 127-145.

VISCOVINI, R. C.; SILVA, D. M.; ÁVILA, E. A.; MARTON, I. L. A.; Marcio A. dos SANTOS, M. A.; BALISCEI, M. P.; OLIVEIRA, M. A. F.; SANTOS, R. R.; SABINO, A. C.; Eliane da S. GOMES,E. S.; PASSOS, M. M.; Sergio de M. ARRUDA, S. M. Maquete didática de um sistema trifásico de corrente alternada com Arduino: ensinando sobre a rede elétrica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física 2015 [v.32] 856-869.

SILVEIRA, F. L. Explicação Qualitativa do ``Anel de Thomson''. Como Ocorre a ``Levitação Magnética''. Revista Brasileira de Ensino de Física 2003 [v.25] 81-85.

STRIEDER, R. B.; WATANABE, G. – Atividades Investigativas na Educação Científica:Dimensões e Perspectivas em Diálogos com o Ensino e Ciências por Investigação. RevistaBrasileirade PesquisaemEducaçãoemCiências 2018 [18(3)] 819-949.

Published

2023-01-16

How to Cite

LUIZ FRANÇA, Sérgio; GONÇALVES, Bruno; FERREIRA RIZZUTI, Bruno. Didactical AC Board: a didactic product for inquiry science teaching in experimental classes of electrical circuits and electromagnetism. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 87–100, 2023. DOI: 10.26512/rpf.v6i3.43871. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/43871. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)