TEACHING ASTRONOMY FROM PRACTICAL ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v5i2.38734Keywords:
aAbstract
Astronomy teaching in the final years of elementary school has some peculiarities. One of them concerns the fact of having a teacher trained in a Biological Sciences course. Most of the time, the curriculum for such a course does not include a specific Astronomy teaching discipline. This absence directly affects the way such knowledge is approached in the classroom. In order to contribute to the teaching of Astronomy in Basic Education, our work aimed to assess the pedagogical potential of a book of interdisciplinary practical activities in Astronomy for the final years of Elementary School. Our work was divided into two stages, the first has a qualitative approach of the descriptive type for which we used as a tool for constituting the data the field diary produced by the researcher professor during the implementation of the activities, as well as the documents produced by the students. The second stage has a quantitative approach, for this, an experiment was carried out, comparing the performance of elementary school students from an evaluation instrument composed of 29 questions about Physics and Astronomy, before and after the implementation of the activity book. interdisciplinary Astronomy practices. The results of this stage were organized using the paired parametric t test. The choice of this test takes
into account the intra-individual dependence on the observations. In general, our results show a
construction of practical and dynamic thinking that motivated students to have an interest in the
theme Astronomy and the most important: a change in the attitude of the teacher-researcher in
the classroom. We understand, therefore, that the implemented material has a great pedagogical
potential, with a motivating and reflective character.
Downloads
References
Paardekooper S.-J. et al. (2010) Mon. Not. R. Astron. Soc., 401, 1950.
ARAÚJO, M.S.T.; ABIB, M.L.V.S. Atividades experimentais no ensino de Física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 2, p. 176-194, 2003.
BATISTA, M. C.; A experimentação no ensino de física: modelando um ambiente de aprendizagem, 2009. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática), Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2009.
BATISTA, M. C. A formação de professores dos anos iniciais para o Ensino de Astronomia no estado do Paraná. Ensino Pesquisa, [S.l.], nov. 2016. ISSN 2359-4381. Disponível em: <http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/1056>. Acesso em: 01 jan. 2020.
BATISTA, M. C. FUSINATO, P; A. OLIVEIRA, A. A. Astronomia nos livros didáti-cos de Ciências do Ensino Fundamental I. Ensino Pesquisa, [S.l.], jun. 2018. ISSN 2359-4381. Disponível
em: <http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/1996>. Acesso em: 01 jan. 2020.
BRETONES, P. S. Disciplinas introdutórias e Astronomia nos cursos superiores do Brasil. 1999. 187p. Dissertação, Mestrado em Educação. Campinas, Instituto de GeoCiências, UNICAMP, 1999. Disponível em: <http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/ 287056/1/Bretones_PauloSergio_M.pdf>. Acesso em: 12 dez. 2019.
GASPAR, A. Atividades experimentais no ensino de física. Uma nova visão baseada na teoria de Vigotski. São Paulo: LF Editorial, 2014. Disponível em: <https://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/posdistancia/54358.pdf>. Acesso em: 12 dez. 2019.
LANGHI, R. Astronomia nos anos iniciais do ensino fundamental: repensando a formação de professores. Unesp, 2009. 370 p. Tese (Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2009. Disponível em: <https://www2.fc.unesp.br/BibliotecaVirtual/ArquivosPDF/TES_DOUT/TES_DOUT20091105_LANGHI%20RODOLFO.pdf.Acessoem:02dez.2019>.
LANGHI, R.; NARDI, R. Dificuldades de professores dos anos iniciais do ensino fundamental em relação ao Ensino da Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, São Carlos (SP), n. 2, p. 7591, 2005. Disponível em: <https://www.relea.ufscar.br/index.php/relea/article/view/60>. Acesso em: 29 maio. 2021.
LEITE. C. Os Professores de Ciências e suas Formas de Pensar Astronomia. 2002. Dissertação Mestrado. Universidade de São Paulo (USP), São Paulo. Disponível em: <http://www.btdea.ufscar.br/teses-e-dissertacoes/os-77professores-de-ciencias-e-suas-formas-de-pensar-a-astronomia>. Acesso em: 10 dez. 2019.
LUDKE, M. ANDRE, M.E.A.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2 ed. Rio de Janeiro: E.P.U. 2013. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4247151/mod_resource/content/2/Lud_And_cap3.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2019.
MEES, A. A. Astronomia: Motivação para o Ensino de Física na 8a Série. 2004. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbef/v40n4/1806-9126-RBEF-40-4-e5401.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2019.
PARANÁ, Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes curriculares da Educação Básica. Curitiba, SEED, 2008.
PEDROCHI, F. NEVES, M. C. D. Concepções Astronômicas de estudantes no ensino superior. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciências, v. 4, n. 2, 2005. Disponível em:<http://reec.webs.uvigo.es/volumenes/volumen4/ART1_Vol4_N2.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2019.
SOUZA, A.C. A experimentação no ensino de ciências: importância das aulas práticas no processo de ensino aprendizagem. 2013. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. Disponível em: <http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4718>. Acesso em: 10 dez. 2019.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 13a ed. São Paulo, Cortez, 2004.
ZABALA, A. A Prática Educativa: Como ensinar. Tradução de Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).