An Experimental Approach to Analyze Mechanical Energy Conservation Through Software Tracker in High School

Authors

  • Marcio Gomes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
  • Vanessa Rodrigues de Oliveira Torres Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v6i2.38521

Keywords:

Energy Conservation. Experiment. Tracker software. Mechanics teaching.

Abstract

For most students, Physics is just a set of codes and formulas to be memorized. Among the causes of this recognized failure in the learning of Physics is the lack of a modern methodology, both from a pedagogical and technological point of view. Given this scenario, we believe that the experiments to facilitate the visualization of physical phenomena. Another alternative is to use the simulators as a tool to facilitate the understanding of the contents. In this sense, this research aims to investigate the development of the learning process applied to the teaching of Mechanical Energy Conservation using an educational structure that seeks to articulate the pedagogical use of Software Tracker in conjunction with experimentation. The methodology used was qualitative, experimental and observational research. The approach was based on the theory of meaningful learning. As a result, the research suggests that activities that involve experimentation and simulations are potentially facilitators in the learning process. We conclude that the use of experiments and simulations, specifically the Tracker, are important educational tools in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, V. d. F. “A inserção de atividades experimentais no ensino de Física em nível médio: em busca de melhores resultados de aprendizagem”. Dissertação de mestrado (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

APOSTEL, L.; JONOKLEERE, A.R.; MALTON, B. - Les lois de l: apprentissage, comportement et logique. Etudes d'Epistémologie Génétiques, Paris, PUF, 1959.

ARAÚJO, M. S. T. de; ABIB, M. L.V. dos S. Atividades experimentais no ensino de física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física. V.25, n. 2, 2003.

AUSUBEL, D.P. Educational Psychology: Cognitive View. New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc. 1968.

AUSUBEL, D.P.; NOVAK, J.D. e HANESIAN, H. Psicologia educacional. Interamericana: Rio de Janeiro, 1980.

BARBOSA, J. P. V.; BORGES, A. T. O Entendimento dos estudantes sobre energia no início do ensino médio. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 23, n.2, setembro 2006. p. 182-217.

BORGES NETO, H. Uma classificação sobre a utilização do computador pela escola. Revista Educação em Debate, ano 21, v. 1, n. 27, p. 135-138, Fortaleza, 1999.

BROWN, D. Video Analysis and Modeling Tool for Physics Education. Disponível em: http://www.cabrillo.edu/~dbrown/tracker/. Acesso em: 02 de set. 2017.

BROWN, D; COX, A. J. Innovative uses of video analysis. The Physics Teacher, v. 47, p. 145-150, 2009.

BUNGE, M. La energía entre la física y la metafísica. Revista de Enseñanza de la Física, Cordok, v. 12, n. 1, p. 53-56, 1999.

CARRON, W.; GUIMARÃES, O. Física. Volume único. São Paulo: Moderna, 1999. 264p.

DOMÉNECH, J. L.; GIL-PÉREZ, D.; GRAS, A.; GUISASOLA, J.; MARTINEZ- TORREGROSA, J.; SALINAS, J.; TRUMPER, R.; VALDÉS, P. La enseñanza de la

energía: una propuesta de debate para un replanteamiento global. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, v. 20, n. 3, p. 285-311, 2003.

GERHARDT, Tatiana Engel, et al. Estrutura do projeto de pesquisa. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

HALLIDAY, D; RESNICK, R; WALKER, J, Fundamentos de Física, volume 1, 9ª Edição, p.99. Rio de Janeiro: E. LTC, 2012.

HICKS, N. Energy is the capacity to do work –or is it? The Physics Teacher, Cambridge, v. 21, p. 529-530, 1983.

KNIGHT, RANDALL. FÍSICA: Uma Abordagem Estratégica. 2ª. ed. [S.l.: s.n.], 2009. 126 p.

Laboratório Didático de Física: Analisando imagens e vídeos com o computador. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/cref/uab/lab/tracker.html/. Acesso em: 05 de mar. 2021.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 21ª ed. São Paulo: Loyola, 2006.

MACEDO, Zélia S.; MAIA, Ana F.; VALERIO, Mário E. G.; Apostila de Laboratório de Física A; UFS; 2009.

MOREIRA, M.A. (1999). Energia, entropia e irreversibilidade. Textos de apoio ao professor de física, nº9. Porto Alegre, Instituto de Física, UFRGS.

MOREIRA, M. A (2010) Aula Inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais, Instituto de Física, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, MT, 23 de abril de 2010. Aceito para publicação, Qurriculum, La Laguna, Espanha, 2012.

RODRIGUES, S. O.; CASTILHO, W. S. A experimentação e o Estudo das Leis de Newton, 2012. Disponível em:

https://propi.ifto.edu.br/ocs/index.php/connepi/vii/paper/viewFile/3874/1105. Acesso em: 10 de dez. de 2020.

SEVILLA, C. Reflexiones en torno al concepto de energía. Implicaciones curriculares. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, v. 4, n. 3, p. 247-252, 1986.

SILVA, L. H. A.; ZANON, L. B. A experimentação no ensino de ciências. In (org.): SCHNETZLER, R. P. (org.). Ensino de Ciências: Fundamentos e Abordagens, Campinas: Vieira, p. 120-153, 2000.

TRUMPER, R. Energy and constructivist way of teaching. Physics Education, v. 25, p. 208-212, 1990.

VALENTE, J. A. Computadores e conhecimento: repensando a educação. Campinas: UNICAMP. 1993.

YOUNG, HUGH; FREEDMAN, ROGER. FÍSICA I: Mecânica. 12ª EDIÇÃO. ed. SÃO PAULO: PEARSON, 2008. 106 p.

Published

2022-09-14

How to Cite

GOMES, Marcio; DE OLIVEIRA TORRES, Vanessa Rodrigues. An Experimental Approach to Analyze Mechanical Energy Conservation Through Software Tracker in High School. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 65–84, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v6i2.38521. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/38521. Acesso em: 21 nov. 2024.