POSSIBILITIES FOR TEACHING CONCEPTS OF DRAG FORCE IN A LIQUID MEDIUM

Authors

  • Adriana da Silva Fontes Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Campo Mourão - Departamento de Física
  • Portugues Portugues Portugues
  • Portugues Portugues

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v5i2.36174

Keywords:

Didactic Sequence. Viscuous force. TDIC.

Abstract

In this work we present some possibilities for working with drag force in viscous medium, in view of the difficulty of finding materials on this content in the discipline of Physics 1, both at medium level and at graduation. The didactic Sequence developed was applied in the discipline of Physics 1, to a class containing 13 students of the Higher Degree in Chemistry, at a Public University in the interior of Paraná. The subject addressed is part of the discipline's menu. To survey the students' prior knowledge on the subject, a Quiz was applied on the Kahoot platform. Afterwards, expository-dialogued classes were carried out and, in sequence, virtual practical activities through simulators (provided by Algodoo, Phet Colorado and NOA) and an experimental practical activity in the Physics laboratory using video analysis using the software Tracker, Open Camera and the Excel spreadsheet editor, which made it possible to investigate the behavior of a falling sphere in three viscous media, frame by frame. The results indicated that the SD contemplating the mathematical formalism and experimental activities combined with the Digital Technologies of Information and Communication (TDIC’s) made it possible to work on the physical concepts involved; taught how to use technology in favor of teaching and showed future teachers alternative and complementary ways to work with the content, which can be used by other teachers, as the materials used in real experiments are low cost and easy to reproduce and the activities carried out by means of TDIC are widely accessible and allow practices to be carried out quickly and with quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Portugues Portugues, Portugues

Professor Dr. de Física e do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física

Portugues, Portugues

Professor de Física e do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física.

References

ARAÚJO, I.S.; MAZUR, E. Instrução pelos colegas e ensino sob medida: uma proposta para o engajamento dos alunos no processo de ensino aprendizagem de Física. Cad. Bras. Ens. Fís., v.30, n. 2: p. 362-384, ago. 2013.

CALDAS, H.; SALTIEL, E; Sentido das Forças de Atrito e Movimento ”“ I. Rev. Bras. Ens. Fís., v.21, n. 3: p. 359-365, set. 1999.

CARVALHO, E. F.; FERNANDES, R. F.; INNOCENTE, S. D. M.; CARDOSO, M. C.; KINDERMANN, C. O estudo do movimento uniforme usando uma bolha de ar em meio viscoso. C.A, Tubarão. v.7, n. 2, p. 134-146 jul./dez, 2015.

CHAVES, A.; SAMPAIO, J. F. Física Básica ”“ Mecânica. Rio de Janeiro: LTC, 2007.

GAZOTTI-VALLIM, M. A.; GOMES, S. T.; FISCHER, C. R. Vivenciando inglês com kahoot. The Especialist: Descrição, Ensino e Aprendizagem, v. 38, n. 1, 2017.

GOMES FILHO, L. C. Uma proposta de sequência didática para forças não conservativas. Dissertação de mestrado. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física. Campo Mourão, 2019.

HALLIDAY, D.; RESNICK, R.; WALTER, J. Fundamentos de Física, volume 1: mecânica. Tradução Ronaldo Sergio de Biasi. -10. ed.-Rio de Janeiro: LTC, 2016.

JARDIM, R. F. Determinação do coeficiente de viscosidade dos líquidos. Apostila. Instituto de Física. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

JEWETT JR., J. W.; SERWAY, R. A. Física para cientistas e engenheiros. V. 1. 8ª. Ed. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

MARTINS, M. M.; RECCHI, A. M. DUGATO, D. A.; LEDUR, C. M. Tracker ”“ Software de análise de vídeos e imagens para o ensino de física e ciências. VI Encontro Regional Sul de ensino de Biologia. 2013.

MOREIRA, M. A. Unidades de Ensino Potencialmente Significativas ”“ UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista. v. 1, n. 2, p. 43 ”“ 63. 2011.

ORTIZ, J. Tutoriais Software Tracker. Mestrado Profissional em Ensino Científico e Tecnológico ”“ URI/Santo Ângelo, 2015. Disponível em <http://trackernoensinodafisica.blogspot.com.br/p/tutoriais.html> Acesso em 06/03/2018.

SILVA, J. B.; ANDRADE, M. H.; OLIVEIRA, R. R.; SALES, G. L.; ALVES, F. R. V. Tecnologias digitais e metodologias ativas na escola: o contributo do Kahoot para gamificar a sala de aula. Thema, v. 15, n. 2, p. 780-791, 2018.

SILVEIRA, F. L.; Potência de tração de um veículo automotor que se movimenta com velocidade constante. Rev. Bras. Ens. Fís., v.33, n. 1: p. 1304, set. 2011.

SILVEIRA, F. L.; Frenagem de um projétil em um meio fluído: “Qual seria a distância, dentro da água, percorrida por um projétil calibre .50 com massa de 50g e velocidade de 850m/s?”. Cad. Bras. Ens. Fís., v. 30, n. 1: p. 156-164, abr. 2013.

TIPLER, P. A.; MOSCA, G. ”“ Física para cientistas e engenheiros, v.1; Mecânica, Oscilações e Ondas, termodinâmica. Tradução Fernando Ribeiro da Silva, Gisele Maria Ribeiro. ”“ Rio de Janeiro: LTC, 2009.

VERTCHENKO, L.; VERTCHENKO, L. Determinação da viscosidade por meio da velocidade terminal: uso da força de arrasto com termo quadrático na velocidade. Rev. Bras. Ensino Fís. vol.39 no.4, 2017.

YOUNG, H. D.; FREEDMAN, R. A. Física 1. Mecânica. 12ª. Ed. ”“ São Paulo: Addison Wesley, 2008.

Published

2021-09-21

How to Cite

FONTES, Adriana da Silva; PORTUGUES, Portugues; PORTUGUES, Portugues. POSSIBILITIES FOR TEACHING CONCEPTS OF DRAG FORCE IN A LIQUID MEDIUM. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 80–95, 2021. DOI: 10.26512/rpf.v5i2.36174. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/36174. Acesso em: 17 jul. 2024.