Teaching physics and Newton’s law of cooling in calculating the specificheat of metals

Authors

  • Marcio Gomes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
  • Lobo T.
  • Silva M. G.

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v4i3.30524

Keywords:

Specific heat. Hybrid Teaching. Arduino.

Abstract

In this experiment report, we determined the specific heats of aluminum and stainless steel, also showing how it can be made possible for its application in high schools, outlining a strategy for its application allowing the student to build his own knowledge, with the help of technology. We use the teaching method by which the logic of organizing a classroom is in fact completely reversed. Three educational environments were used in the form of Rotation, which will be, the school's computer lab, the science lab and a virtual environment (Google classroom), using software such as fritizing, to design the circuits and Excel for data treatment collected. The results agree with the published literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arduino & Cia. Lei do Resfriamento de Newton. Disponível em: http://mclaomart.blogs-pot.com/2014/01/lei-de-resfriamento-de-newton.html, acessado. 14.02.2020.

DA SILVA. W P. et al.Medida de calor específico e lei de resfriamento de Newton: um refinamentona análise dos dados experimentais. Rev. Bras. Ensino Fís. vol.25 no.4 São Paulo Nov./Dec. 2003. pp. 392-398

Determinação do calor específico do alumínio. Disponível em:https://docplayer.com.br/49953766-Determinacao-do-calor-especifico-do-aluminio.html

FERRER, J. F.; CARRERA, M. P.Iniciacion a La física. V 1, Editorial Reverte, AS. 1l edição,2006, p. 287.

IDE Arduino. disponível em: https://www.arduino.cc/en/main/softwareLey del enfriamiento de Newton. Disponível em: http://www.sc.ehu.es/sbweb/fisica/estadistica/otros/enfriamiento/enfriamiento.htm#Ley%20del%20enfriamiento%20de%20Newton. acesso04.01.2020

MOLINA, N. F. C,Método Multimeios de Ensino de Física: O Ensino Híbrido no Primeiroano do Ensino Médio. 2016. 74f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista,Faculdade de Ciências e Tecnologia .2016

NETA, M. S.; CAPUCHINHO, A. C.Educação Híbrida: Conceitos, Reflexões e

PAPERT, S; IDIT, H.Situating Constructionism. Ablex Pulblishing Corporation, 1991Possibilidades do Ensino Personalizado.II Congresso sobre Tecnologias na Educação(Ctrl+E2017) Universidade Federal da Paraíba - Campus IV Mamanguape - Paraíba Brasil, p.152,2017

ROL METAIS. Disponíveis em: http://rolmetais.com/ficheiros/fichas_tecnicas/FT_23_fi-cha_tecnica_AISI_304_Site.docx.pdf. Acessado 05/03/2020

SÁPIRAS, F, S.; VECCHIA R. D.; MALTEMP, M,V. Utilização do Scratch em sala de aula.Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.17, n.5, pp. 973 988, 2015

Published

2020-12-31

How to Cite

GOMES, Marcio; T., Lobo; M. G., Silva. Teaching physics and Newton’s law of cooling in calculating the specificheat of metals. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 73–83, 2020. DOI: 10.26512/rpf.v4i3.30524. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/30524. Acesso em: 31 aug. 2024.