Teaching physics and Newton’s law of cooling in calculating the specificheat of metals
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v4i3.30524Keywords:
Specific heat. Hybrid Teaching. Arduino.Abstract
In this experiment report, we determined the specific heats of aluminum and stainless steel, also showing how it can be made possible for its application in high schools, outlining a strategy for its application allowing the student to build his own knowledge, with the help of technology. We use the teaching method by which the logic of organizing a classroom is in fact completely reversed. Three educational environments were used in the form of Rotation, which will be, the school's computer lab, the science lab and a virtual environment (Google classroom), using software such as fritizing, to design the circuits and Excel for data treatment collected. The results agree with the published literature.
Downloads
References
Arduino & Cia. Lei do Resfriamento de Newton. Disponível em: http://mclaomart.blogs-pot.com/2014/01/lei-de-resfriamento-de-newton.html, acessado. 14.02.2020.
DA SILVA. W P. et al.Medida de calor específico e lei de resfriamento de Newton: um refinamentona análise dos dados experimentais. Rev. Bras. Ensino Fís. vol.25 no.4 São Paulo Nov./Dec. 2003. pp. 392-398
Determinação do calor específico do alumínio. Disponível em:https://docplayer.com.br/49953766-Determinacao-do-calor-especifico-do-aluminio.html
FERRER, J. F.; CARRERA, M. P.Iniciacion a La física. V 1, Editorial Reverte, AS. 1l edição,2006, p. 287.
IDE Arduino. disponível em: https://www.arduino.cc/en/main/softwareLey del enfriamiento de Newton. Disponível em: http://www.sc.ehu.es/sbweb/fisica/estadistica/otros/enfriamiento/enfriamiento.htm#Ley%20del%20enfriamiento%20de%20Newton. acesso04.01.2020
MOLINA, N. F. C,Método Multimeios de Ensino de Física: O Ensino Híbrido no Primeiroano do Ensino Médio. 2016. 74f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista,Faculdade de Ciências e Tecnologia .2016
NETA, M. S.; CAPUCHINHO, A. C.Educação Híbrida: Conceitos, Reflexões e
PAPERT, S; IDIT, H.Situating Constructionism. Ablex Pulblishing Corporation, 1991Possibilidades do Ensino Personalizado.II Congresso sobre Tecnologias na Educação(Ctrl+E2017) Universidade Federal da Paraíba - Campus IV Mamanguape - Paraíba Brasil, p.152,2017
ROL METAIS. Disponíveis em: http://rolmetais.com/ficheiros/fichas_tecnicas/FT_23_fi-cha_tecnica_AISI_304_Site.docx.pdf. Acessado 05/03/2020
SÁPIRAS, F, S.; VECCHIA R. D.; MALTEMP, M,V. Utilização do Scratch em sala de aula.Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.17, n.5, pp. 973 988, 2015
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).