Mediação, educação e acessibilidade em museus e centros culturais

a trajetória de educadores surdos

Authors

  • Daina Leyton Insituto Moreira Salles

Keywords:

Educação Museal, Mediação, Culturas Surdas, Participação, Representação, Politização, Cultura

Abstract

Through the pathways of deaf museum educators, this article aims to analyze the possibilities of participation and politicization in museum education within the deaf community. For that, the article shares the history of young deaf educators initiated by the Museum of Modern Art of Sao Paulo. Next, based on Regina Souza's reflections on youth protagonists, we propose a differentiation between the propositions of public policies and third-sector entities – which involve young people but do not promote space for innovation, subversion or creation, and the journey of young deaf museum educators that show us how education in museums and cultural areas can be a powerful space for participation and politicization.

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Author Biography

Daina Leyton, Insituto Moreira Salles

Daina Leyton é educadora, professora, psicóloga e consultora de acessibilidade cultural. Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002).Coordenou o educativo a acessibilidade do Museu de Arte Moderna de São Paulo (2010-2020) e foi curadora do programa Poéticas do Acesso do Sesc Belenzinho. Em 2010 idealizou e instituiu a Acessibilidade no Museu de Arte Moderna de São Paulo que cuida para que o museu seja um espaço sem barreiras, físicas, sensoriais, intelectuais ou simbólicas. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Educação Artística, atuando principalmente nos seguintes temas: educação museal, acessibilidade cultural, acessibilidade, educação em museus, mediação cultural e educação

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Published

2023-04-23

How to Cite

Leyton, D. (2023). Mediação, educação e acessibilidade em museus e centros culturais: a trajetória de educadores surdos . Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 21(1), 151–170. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/article/view/48199

Issue

Section

Dossiê: Políticas de representações das artes visuais: entre conquistas e armadilhas