Dance composition as image criticism

Authors

  • Larissa Ferreira Instituto Federal de Brasília ”“ IFB

DOI:

https://doi.org/10.26512/vis.v17i2.20641

Keywords:

Dance. Technology. Image. Composition. Tactics.

Abstract

This paper presents a critical approach about the elaboration of the image in the dances in affection with the technologies. It rejects the approach that considers only the forms of the image, since there is no neutrality in this composition. We are faced with the complexity of the image regimes that create dances and dances that create images: in this creation-affection (image x dance) concepts are produced. In this sense This article starts with the desire to highlight the way that dance can be simultaneously engaged as a pair with the technologies of the image and to drawn a critique of certain images that follow phatic models. From the analysis of some scenes of Senses of Presence (2012) discusses other compositional possibilities that escape the hegemonic components of the contemporary image, such as sharpness, speed and hypervisibility. Some tactics that have been practiced are discussed, like; out-of-bounds and invisibility, as a possibility of composing the image in dance as a way of critical image.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Larissa Ferreira, Instituto Federal de Brasília ”“ IFB

Professora da Licenciatura em Dança do Instituto Federal de Brasília ”“ IFB. Mestra e Doutora em Artes ”“ UnB. Licenciada em Dança ”“ UFBA.

References

AUMONT, Jacques. A imagem. Trad. Estela dos Santos Abreu e Cláudio Cesar SantoroLisboa: Edições Texto e Grafia, 2011.

BARTHES, Roland. A câmara clara. Trad. Julio Castanon Guimarães. Editora Nova Fronteira: Rio de Janeiro, 2015.

BELLOUR, Raymond. Entre-Imagens. Trad. Luciana A. Penna. São Paulo: Papirus, 2007.

CANEVACCI, Massimo. Fetichismos Visuais: Corpos Erópticos e Metrópole Comunicacional. São Paulo, Ateliê editorial, 2008.

CUNNINGHAM, Merce. O dançarino e a dança: conversas com Jacqueline Lesschaeve. Trad. de Julia Sobral Campos. Rio de Janeiro: Editora Cobogó: 2014.

DELEUZE, Gilles. Sobre o Teatro: Um manifesto de menos / O esgotado. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

_______________. Imagem-Movimento. Trad. Stella Senra. Rio de Janeiro: Editora 34, 1986.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Mil Platôs. vol. 5. Trad. Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2007.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: Elogio da Superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.

_______________ . Gestos. São Paulo: Annablume, 2014.

FOUCAULT, Michel. Michel. Vigiar e Punir. Trad. Raquel Ramalhete. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Trad. Monica Costa Netto. Rio de Janeiro: Contratempo, 2012.

SERRES, Michel. Variações sobre o corpo. Trad. de Edgard de Assis Carvalho; Mariza Perassi Bosco. São Paulo: Bertrand Brasil, 2005.

SPINOZA, Benedictus de. Ética. Trad. Tomaz Tadeu. São Paulo: Autêntica, 2008.

VIRILIO. Paul. A máquina de visão. Trad. Paulo Roberto Pires. São Paulo: José Olympio, 1994.

_____________. A imagem virtual, mental e instrumental. Trad. Carlos Irineu da Costa. In: PARENTE, André (Org.) Imagem-máquina: A era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.

Published

2018-10-03

How to Cite

Ferreira, L. (2018). Dance composition as image criticism. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 17(2), 88–102. https://doi.org/10.26512/vis.v17i2.20641

Issue

Section

Imagem e(m) Cena