Os sentidos caligráficos em Hilal Sami Hilal. Por uma proposta de pintescritura

Authors

  • Marco Antônio Vieira Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/vis.v16i1.20488

Keywords:

Hilal Sami Hilal. Intersemiosis. History and Theory of Art. Literature. Pictorial Turn.

Abstract

Circling the coastal boundaries, a zone of contamination echoing the Lacanian lesson, are the textual webs to be found in which the poetical oscillates between language and the image. The narrative, circular and plurivocal (un)veiling of the works coined by Hilal Sami Hilal, a Brazilian visual artist, in which the verbal takes on, by means of oxidized alphabetic inscriptions, an appearance which verges on the hieroglyphic, becomes allegory, once it embeds the insistent and phantasmal question of the rendition of works of art centred around a comparative and contrastive analysis of different semiotic systems. This text occupies itself with a few of the manners in which literature and visuality copulate calligraphic breeding meaning in the materiality of what is herein baptized paintscripture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Ricardo. Poesia Visual, Video-Poesia. São Paulo: Perspectiva, 1999.

ARISTÓTELES. Poética. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.

__________. Atlas ou a gaia ciência inquieta. Lisboa: KKYM,2013.

FREUD, Sigmund. A interpretação dos sonhos. Rio de Janeiro, Imago, 2001

GINZBURG, Carlo. Relações de força ”“ História, retórica, prova. São Paulo: Companhia das Letras, 2002. p.13-63.

GULLAR, Ferreira. Experiência neoconcreta: momento limite da arte. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.

HANSEN, João Adolfo. Alegoria ”“ construção e interpretação da metáfora. Campinas: UNICAMP, 2006.

LACAN, Jacques. “Lituraterra” IN: Outros escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 2003. p. 15-29.

__________. “O seminário sobre a carta roubada” IN: Escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

LESSING, G.E. Laocoonte ou sobre as fronteiras da pintura e da poesia. São Paulo: Iluminuras, 2011.

LICHTENSTEIN, Jacqueline (org.). A pintura. Vol. 7 : o paralelo das artes. São Paulo: 34, 2005.

MASSOUDY, Hassan & Isabelle. L’ABCdaire de la calligraphie árabe. Paris: Flammarion, 2003.

MEDIAVILLA, Claude. L’ABCdaire de la calligraphie chinoise. Paris: Flammarion, 2004.

MITCHELL, W.J. T. Iconology ”“ image, text, ideology. Chicago: University of Chicago Press, 1986.

__________. Image Science ”“ iconology , visual culture and media aesthetics. Chicago, University of Chicago Press, 2015.

__________. Picture Theory. Chicago: The University of Chicago Press, 1994.

__________. What do pictures want?. Chicago: The University of Chicago Press, 2005.

NAVAS, Adolfo Montejo. “ Os metassignos em Neide Sá” In: Do poema visual ao objeto-poema ”“a trajetória de Neide Sá. Rio de Janeiro: Lacre, 2014. pp. 10-12.

RICOEUR, Paul. La mémoire, l’histoire, l’oubli. Paris: Seuil, 2000.

SCHWARTZ, Jorge & MONZANI, Marcelo (org.). Atlas: Hilal Sami Hilal. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2010.

VIEIRA, Marco Antônio. “De um Lacan em Lituraterra: Pintescritura em W(o)olf e Green(a)way”. Brasília, 2004. Dissertação de Mestrado em Teoria Literária. TEL, IL, UnB.

WARBURG , Aby. Histórias de fantasmas para gente grande. São Paulo: Cia das Letras, 2014.

Published

2017-06-26

How to Cite

Vieira, M. A. (2017). Os sentidos caligráficos em Hilal Sami Hilal. Por uma proposta de pintescritura. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 16(1), 255–277. https://doi.org/10.26512/vis.v16i1.20488

Issue

Section

Dossiê - A arte não ocidental no contexto múltiplo e transdisciplinar da contemp