“Glove ”“ Evolg”
expor pelo avesso. A reversibilidade como conceito estético entre a cultura oriental e ocidental
DOI:
https://doi.org/10.26512/vis.v16i1.20468Keywords:
“Glove-Evolgl”, Reversibility, OthernessAbstract
The purpose of this article is to offer an opportunity to reexamine the cultural dialogue between East and West based on the various reflections raised by the "GloveEvolg" exhibition (in Japanese, "Tebukuro | Rokubute") held at the National Museum of Modern Art in Tokyo (MOMAT). The exhibition, organized from a re-reading of Merleau-Ponty's concept of reversibility, sought to establish dialogue between Japanese and Western artists. Like the exhibition, this article seeks to think on the theme of otherness and the reversibility of objects.
Downloads
References
BELTING, Hans. “Arte Híbrida? Um olhar por trás das cenas globais”. In: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes Visuais EBA-UFRJ, 2002, p.166-175.
CAMPOS, Haroldo de. A arte no horizonte do provável. São Paulo: Perspectiva, 1977.
__________ Metalinguagem e outras metas. São Paulo: Perspectiva, 1994. CARVALHAL, Tania; Rebello Sá, Lúcia; Cunha Ferreira, Eliana (Orgs). Transcriações. Teoria e Práticas. Em memória de Haroldo de Campos. Porto Alegre: Evangraf, 2004.
ROSA, João Guimarães. Tutaméia. Terceiras histórias. 8. ed., Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
LIDDELL, C. B. “There’s method in artistic ‘madness’”, The Japan Times. 8-1-2015. http://www.japantimes.co.jp/culture/2015/01/08/arts/theresmethod-in-artistic-madness/#.Vm3Fe4SjIwh.
(Consultado em 15-11-2015).
MERLEAU-PONTY, Maurice. Le visible et l’invisible. Paris: Gallimard, 1964.
MINH-HA, Trinh T. “Other than Myself/My Other Self”. In: Robertson, George - Mash, Melinda - Tickner, Lisa - Bird, Jon - Curtis, Barry - Putnam, Tim (Orgs.). Travellers’ Tales. Narratives of Home and Displacement. LondonNew York: Routledge, 1994, pp. 9-26.
PAZ, Octávio. Signos em rotação. São Paulo, Perspectiva, 1976.
MONEGAL, Emir Rodriguez. “Prólogo” de Transblanco (em torno a Blanco de Octávio Paz) de Octávio Paz e Haroldo de Campos. Rio de Janeiro, Guanabara, 1986, pp. 11-17.
SAID, Edward. Orientalism. New York: Vintage Books, 1979.
SPERANDIO, Silvia. “Biennale di Venezia, tre opere da non perdere”. In: Il Sole 24 Ore http://24o.it/JaitJs. (Consultado em 15-11-2015).