“Glove ”“ Evolg”

expor pelo avesso. A reversibilidade como conceito estético entre a cultura oriental e ocidental

Authors

  • Biagio D'Angelo Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/vis.v16i1.20468

Keywords:

“Glove-Evolgl”, Reversibility, Otherness

Abstract

The purpose of this article is to offer an opportunity to reexamine the cultural dialogue between East and West based on the various reflections raised by the "GloveEvolg" exhibition (in Japanese, "Tebukuro | Rokubute") held at the National Museum of Modern Art in Tokyo (MOMAT). The exhibition, organized from a re-reading of Merleau-Ponty's concept of reversibility, sought to establish dialogue between Japanese and Western artists. Like the exhibition, this article seeks to think on the theme of otherness and the reversibility of objects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELTING, Hans. “Arte Híbrida? Um olhar por trás das cenas globais”. In: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes Visuais EBA-UFRJ, 2002, p.166-175.

CAMPOS, Haroldo de. A arte no horizonte do provável. São Paulo: Perspectiva, 1977.

__________ Metalinguagem e outras metas. São Paulo: Perspectiva, 1994. CARVALHAL, Tania; Rebello Sá, Lúcia; Cunha Ferreira, Eliana (Orgs). Transcriações. Teoria e Práticas. Em memória de Haroldo de Campos. Porto Alegre: Evangraf, 2004.

ROSA, João Guimarães. Tutaméia. Terceiras histórias. 8. ed., Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

LIDDELL, C. B. “There’s method in artistic ‘madness’”, The Japan Times. 8-1-2015. http://www.japantimes.co.jp/culture/2015/01/08/arts/theresmethod-in-artistic-madness/#.Vm3Fe4SjIwh.

(Consultado em 15-11-2015).

MERLEAU-PONTY, Maurice. Le visible et l’invisible. Paris: Gallimard, 1964.

MINH-HA, Trinh T. “Other than Myself/My Other Self”. In: Robertson, George - Mash, Melinda - Tickner, Lisa - Bird, Jon - Curtis, Barry - Putnam, Tim (Orgs.). Travellers’ Tales. Narratives of Home and Displacement. LondonNew York: Routledge, 1994, pp. 9-26.

PAZ, Octávio. Signos em rotação. São Paulo, Perspectiva, 1976.

MONEGAL, Emir Rodriguez. “Prólogo” de Transblanco (em torno a Blanco de Octávio Paz) de Octávio Paz e Haroldo de Campos. Rio de Janeiro, Guanabara, 1986, pp. 11-17.

SAID, Edward. Orientalism. New York: Vintage Books, 1979.

SPERANDIO, Silvia. “Biennale di Venezia, tre opere da non perdere”. In: Il Sole 24 Ore http://24o.it/JaitJs. (Consultado em 15-11-2015).

Published

2017-06-26

How to Cite

D’Angelo, B. (2017). “Glove ”“ Evolg”: expor pelo avesso. A reversibilidade como conceito estético entre a cultura oriental e ocidental. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 16(1), 102–117. https://doi.org/10.26512/vis.v16i1.20468

Issue

Section

Dossiê - A arte não ocidental no contexto múltiplo e transdisciplinar da contemp