Modernidade, art brésilien du 20e siècle (Paris, 1987)
uma exposição entre assimilação e deslocamento na história internacional da arte
DOI:
https://doi.org/10.26512/vis.v15i2.20403Keywords:
Modernity. Exhibition histories. Globalization.Abstract
Starting from an analysis of the curatorial narrative of the exhibtion "Modernidade, art brésilien du 20e siècle" (Paris, 1987-88) and from the critical reception it received, we intend to consider the possibilities and limits of a "Brazilian Modernism" at the dawn of the globalization of art. Such reflection could result in a reading of the international history of art that is open to dislocation and to the understanding of the international
art system as a pluricentralized symbolic field.
Downloads
References
AMARAL, Amaral. Cêntricos e ex-cêntrico: que centro? onde esta o centro? In: Textos do Trópico de Capricornio: Circuitos da arte na América Latina e no Brasil (Vol. 2, pp. 83-92). Sao Paulo: Editora 34, 2006.
_____________. Arte e Meio Artístico : entre a feijoada e o X-burguer. Sao Paulo: Nobel, 1983.
_____________. “L’art et l’artiste brésilien : un problème d’identité et d’affirmation culturelle, catalogue d’exposition” (Modernidade : art brésilien du 20e siècle, 1987), Paris, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, 1987.
APPADURAI, Arjun. The Social Life of Things. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
BELTING, H., & BUDDENSIEG, A.. The Global Art World. Audiences, Market and Museums. Ostfildern: Hatje Cantz, 2009.
BHABHA. Homi. O local da Cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
COSTA, Caio Túlio. “A partir de hoje, os franceses podem ver a “Modernidade” dos brasileiros, 10 dezembro, 1987”. Estado de São Paulo, 1987.
DAVID, Catherine. “Terre en transe : Brésil et modernité”, Dossier Brésil. ArtPress, n°121, janvier 1988, p. 17-19.
DOCTORS, Márcio. “A cor do Brasil em Paris”. O Globo, 9 de dezembro de 1987.
FURTADO, Celso. “Dynamiques brésiliennes. Entretien avec Michel Nuridsany, le 13 décembre 1987”. Le Figaro, 1987.
MOXEY, Keith. (s.d.). Is Modernity Multiple? Consulté le September 29, 2015, sur Columbia University - Departament of Art History and Archaeology:
http://www.columbia.edu/cu/arthistory/courses/Multiple-Modernities/moxeyessay.html
MOULIN, Raymonde. L’Artiste, l’institution et le marché. Paris: Flammarion, 1992.
NURISDANY Michel. « Dynamiques brésiliennes », Le Figaro, le 13 décembre, 1987
ORTIZ, Renato. Cultura Brasileira e Identidade Nacional. Sao Paulo: Braziliense, 1985.
PEDROSA, Adriano. 31o Panorama da Arte Brasileira: Mamoyguara opá mamö pupé. Sao Paulo: Museu de Arte Moderna de Sao Paulo, 2010.
PONTUAL, R. et al.. MODERNIDADE: arte brasileira do século XX. (Organizado pelo Ministério da Cultura) Paris: Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, 1988.
PONTUAL, Roberto; BRIOT, Marie-Odile. Pré-projet d’exposition. Mai,1984. Archives du Musée d’art moderne de la ville de Paris.
SPRICIGO, Vinícius. « From artistic internationalism to cultural globalisation: notes towards a critical reflection on the recent changes in the strategies of (re)presentation of the São Paulo Bienal » em Global Art Museum. Consultado em de 15 out. 2015 via: [http://globalartmuseum.de/site/guest_author/254#fn1]
ZILIO, Carlos. A Querela do Brasil. A Questão da Identidade na Arte Brasileira: a obra de Tarsila, Di Cavalcanti e Portinari. 1922-1945. Rio de Janeiro: Funarte, 1982