"It's just a copy"

Notes about the History of Art and the critical value of the reproductions

Authors

  • Diego Souza de Paiva Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.26512/vis.v14i2.20196

Keywords:

Copies. Originals. Art History. Critical value. Reproductions. Trajectory.

Abstract

Starting from the "little prestigious" position that copies occupy in the History of Art, this article develops arguments aimed at protecting the critical potential of these reproductions. To this end, through the objection which is commonly addressed to them - "it's just a copy" - the History of Art is thought by reductionist way that teaches us to see art objects solely by reference to the vague notion of "origin". Finally, we propose a perspective shift, from which we start to consider copies in its "opacity" and therefore according to their critical value.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego Souza de Paiva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorando em História e Teoria da Arte no Programa de Pós-Graduaçao em Artes Visuais da Escola de Belas Artes/UFRJ.

References

ARGAN, G. C.; FAGIOLO, M. Guia de história da arte. 2ª ed. Lisboa: Estampa, 1994.

ARGAN. Giulio Carlo. História da arte italiana: Da Antiguidade a Duccio. Vol 1. Tradução Vilma De Katinszky. São Paulo: Casac Naify, 2013.

__________. A História da Arte. In: História da Arte como História da Cidade. Tradução Pier Luigi Cabra. 5ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005 (Coleção a). p. 12-72.

__________. O Valor Crítico da “Gravura de Tradução”. In: Imagem e Persuasão: Ensaios sobre o Barroco. Companhia das Letras, São Paulo, 2004. p. 16-21.

LATOUR, Bruno. The migration of the aura or how to explore the original through its fac símiles. In: BARTSCHERER (Edit.). Switching Codes. University of Chicago Press, 2010. Acessível em: http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/108-ADAMFACSIMILES-GB.pdf

MARQUES, Luiz. Cópias e falso. Um paradoxo fundador da arte ocidental. In: MALTA, Marize; PEREIRA, Sonia Gomes; CAVALCANTE, Ana (Org.). Ver para Crer: visão, técnica e interpretação na Academia. Rio de Janeiro, EBA/UFRJ, 2013.

POWELL, Amy. The errant image: Rogier van der Weyden’s Deposition from the cross and its copies. In: CHERRY, Deborah; CULLEN, Fintan (Edit.). Location. Art History. Vol. 29, ed. 4, 2007. p. 08-30.

SILVA, Maria Antonia Couto da. As cópias de Veronese por François Boucher do acervo do Museu de arte de São Paulo. Anais do II Encontro de História da Arte ”“ IFCH/UNICAMP, 2006. p.131-137. Acessível em: http://www.unicamp.br/chaa/eha/atas/2006/COUTO%20DA%20SILVA,%20Maria%20Antonio%20-%20IIEHA.pdf

Published

2018-12-09

How to Cite

Paiva, D. S. de. (2018). "It’s just a copy": Notes about the History of Art and the critical value of the reproductions. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 14(2), 252–268. https://doi.org/10.26512/vis.v14i2.20196

Issue

Section

Colaborações - Tema Livre