Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program

Authors

  • Sheila Giardini Murta Universidade de Brasília
  • Andréia Crispim Rodrigues Universidade Católica de Goiás
  • Isabela Oliveira Rosa Universidade Católica de Goiás
  • Silvia Guimarães Paulo Universidade Católica de Goiás
  • Keila Furtado Universidade Católica de Goiás

Keywords:

Attachment, Parenthood transition, Needs assessment, Intervention, Prevention

Abstract

This paper describes a needs assessment for the implementation of a parenthood transition program. Two studies were realized using interviews. Thirteen couples, with babies of 18 to 36 months, participated in the first study. This study revealed the following stressors: taking care of the baby, changes in family roles and intrusiveness of the social support group. In the second study eight couples with a newborn baby participated. In this study diverse topics were addressed: personal attachment experiences, parental educational practices, sensorial capacities of the baby, stressors and coping methods used. The results indicated coercive educational practices and insecure attachment as risk factors in the relation between parents and baby. The implications for the planning of preventive programs are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albuquerque, M. C. S. (2000). O significado da sexualidade para mulheres grávidas. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Barbosa, L. P. (1998). A vivência de crises no ciclo gravídico-puerperal. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75, 43-88.
Bowlby. J. (1990). Apego: a natureza do vínculo (A. Cabral, Trad.). São Paulo: Martins Fontes (Trabalho original publicado em 1969).
Bradt, J. A. (1995). Tornando-se pais e mães: famílias com filhos pequenos. In B. Carter & M. McGoldrick (Eds.), As mudanças no ciclo de vida familiar. Uma estrutura para a terapia familiar (M. A. V. Veronese, Trad.) (pp. 206-222). Porto Alegre: Artes Médicas (Trabalho originalmente publicado em 1989).
Cecconello, A. M., Antoni, C., & Koller, S. H. (2003). Práticas educativas, estilos parentais e abuso físico no contexto familiar. Psicologia em Estudos, 8, 45-54.
Cecconello, A. M., & Koller, S. H. (2004). Inserção ecológica na comunidade: uma proposta metodológica para o estudo de famílias em situação de risco. In S. H. Koller (Ed.), Ecologia do desenvolvimento humano: pesquisa e intervenção (pp. 267-292). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Cia, F., Williams, L. C. A., & Aiello, A. L. R. (2005). Intervenção focada na família: um estudo de caso com mãe adolescente e criança de risco. Revista Brasileira de Educação Especial, 11, 49-66.
Del Priore, M. (2006). História das Mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto.
Dessen, M. A., & Braz, M. P. (2005). As relações maritais e suas influências nas relações parentais: implicações para o desenvolvimento da criança. In M. A. Dessen & A. L. Costa Júnior (Eds.), A ciência do desenvolvimento humano: tendências atuais e perspectivas futuras (pp. 132-151). Porto Alegre: Artmed.
Durlak, J. A., & Wells, A. M. (1997). Primary prevention mental health programs for children and adolescents: a meta-analytic review. American Journal of Community Psychology, 25, 115-142.
Frizzo, G. B., & Piccinini, C. A. (2005). Interação mãe-bebê em contexto de depressão materna: aspectos teóricos e empíricos. Psicologia em Estudo, 10, 47-55.
Gomide, P. I. C. (2004). Pais presentes, pais ausentes. Petrópolis: Vozes.
Gravena, A. C., & Williams, L. C. A. (2004). Intervenção com gestantes adolescentes de baixo poder aquisitivo: prevenção de maus tratos e negligência. Temas sobre Desenvolvimento, 13, 14-20.
Gray, R., & McCormick, M. C. (2005). Early childhood intervention programs in the US: recent advances and future recommendations. The Journal of Primary Prevention, 26, 259-275.
Hawe, P., Degeling, D., & Hall, J. (1990). Evaluating health promotion. A guide to health workers guide. Sydney: Maclennan & Petty.
Honig, A. S., & Morin, C. (2001). When should programs for teen parents and babies begin? Longitudinal evaluation of a teen parents and babies program. The Journal of Primary Prevention, 21, 447-454.
Jacobson, S. W., & Frye, K. F. (1991). Effect of a maternal social support on attachment: experimental evidence. Child Development, 62, 572-582.
Johnson, S., Burrows, A., & Williamson, I. (2004). Does my bump look big in this? The meaning of bodily changes for first-time mothers-to-be. Journal of Health Psychology, 9, 361-374.
Kellam, S. G., & Horn, Y. V. V. (1997). Life course development, community epidemiology, and preventive trials: a scientific structure for prevention research. American Journal of Community Psychology, 25, 177-188.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer Publishing Company.
Levandowski, D. C., & Piccinini, C. A. (2006). Expectativas e sentimentos em relação à paternidade entre adolescentes e adultos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 22, 17-28.
Levandowski, D. C., Piccinini, C. A., & Lopes, R. C. S. (2009). Individualidade e conjugalidade na relação de casal de adolescentes. Psicologia em Estudo, 14, 679-687.
MacLeod, J., & Nelson, G. (2000). Programs for the promotion of family wellness and the prevention of child maltreatment: a meta-analytic review. Child Abuse & Neglect, 24, 1127-1149.
Menezes, C. C., & Lopes, R. C. S. (2007). Relação conjugal na transição para a parentalidade: gestação até dezoito meses do bebê. PsicoUSF, 12, 83-94.
Mosmann, C. P. (2007). A qualidade conjugal e os estilos educativos parentais. Tese de Doutorado, Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Moura, M. L. S., & Ribas, A. F. P. (2004). Evidências sobre características de bebês recém-nascidos: um convite a reflexões teóricas. In M. L. S. Moura (Ed.), O bebê do século XXI e a psicologia em desenvolvimento (pp. 21-59). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Moura, M. L. S., Ribas Jr., R. C., Piccinini, C. A., Bastos, A, C. S., Magalhães, C. M. C., Vieira, M. L., Salomão, N. M. R., Silva, A. M. P. M., & Silva, A. K. (2004). Conhecimento sobre desenvolvimento infantil em mães primíparas de diferentes centros urbanos do Brasil. Estudos de Psicologia, 9, 421-429.
Murta, S. G. (2007). Programas de prevenção a problemas emocionais e comportamentais em crianças e adolescentes: lições de três décadas de pesquisa. Psicologia: Reflexão e Crítica, 20, 4-11.
Murta, S. G., Rodrigues, A. C, Rosa, I. O., Paulo, S. G., & Furtado, K. (2008). Grávidos! E agora?! Uma cartilha para pais e mães primíparos. Goiânia: Editora UCG.
Peterson, L., Tremblay, G., Ewigman, B., & Porkey, C. (2002). The parental daily diary: a sensitive measure of the process of change in a child maltreatment prevention program. Behavior Modification, 26, 627-647.
Piccinini, C. A., Gomes, A. G., Moreira, L. E., & Lopes, R. S. (2004). Expectativas e sentimentos da gestante em relação ao seu bebê. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 20, 223-232.
Piccinini, C. A., Silva, M. R., Gonçalves, T. R., Lopes, R. S., & Tudge, J. (2004). O envolvimento paterno durante a gestação. Psicologia: Reflexão e Crítica, 17, 303-314.
Posavac, E. J., & Carey, R. G. (2003). Program evaluation. Methods and case studies. New Jersey: Prentice Hall. 6ª ed.
Salvo, C. G., Silvares, E. F. M., & Toni, P. M. (2005). Práticas educativas como forma de predição de problemas de comportamento e competência social. Estudos de Psicologia, 2, 187-195.
Schwengber, D. D. S., & Piccinini, C. A. (2004). Depressão materna e interação mãe-bebê no final do primeiro ano de vida. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 20, 233-240.
Shute, J. L., & Judge, K. (2005). Evaluating “Starting Well”, the Scottish national demonstration project for child health: Outcomes at six months. The Journal of Primary Prevention, 26, 221-240.
Silva, A., & Marturano, E. (2002). Práticas educativas e problemas de comportamento: uma análise a luz das habilidades sociais. Estudos de Psicologia, 7, 227-235.
Silva, N. L. P., & Dessen, M. A. (2005). Intervenção precoce e família: contribuições do modelo bioecológico de Bronfenbrenner. In M. A. Dessen & A. L. Costa Júnior (Eds.), A ciência do desenvolvimento humano: tendências atuais e perspectivas futuras (pp. 152-167). Porto Alegre: Artmed.
Silva, S. S. C., Pendu, Y., Pontes, F. A. R., & Dubois, M. (2002). Sensibilidade materna durante o banho. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 18, 345-353.
Sotto-Mayor, I., & Piccinini, C. A. (2005). Relacionamento conjugal e depressão materna. Psico, 36, 135-148.
Staudt, A. C. P. (2007). Novos tempos, novos pais? O ser pai na contemporaneidade. Dissertação de Mestrado, Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Walsh, F. (2005). Fortalecendo a resiliência familiar (M. F. Lopes, Trad.). São Paulo: Roca (Trabalho original publicado em 1998).
Warren, P. L. (2004). First-time mothers: social support and confidence in infant care. Journal of Advanced Nursing, 50, 479-488.
Wendland-Carro, J., & Piccinini, C. A (1995). Interação precoce mãe-bebê: perspectivas de intervenção para a promoção do desenvolvimento infantil. Psicologia: Reflexão e Crítica, 8, 111-144.
Wendland-Carro, J., Piccinini, C. A., & Millar, W. S. (1999). The role of an early intervention on enhancing the quality of mother-infant interaction. Child Development, 70, 713-721.

Published

2011-09-22

How to Cite

Murta, S. G., Rodrigues, A. C., Rosa, I. O., Paulo, S. G., & Furtado, K. (2011). Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 27(3), 337–346. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541

Most read articles by the same author(s)