ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S
A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING
Keywords:
Learning, Constructivist learning, Addition/subtractionAbstract
The article reports results from a qualitative analysis of
children's cognitive strategies. These strategies were expressed in a learning
situation about addition/subtraction, within an investigation conceming
the role of social interaction in the constructivist learning of school contents.
The nine subjects, grouped in trios, attend 1st. grade at an elementary
public school in Curitiba. Results point to children's cognitive peculiarities
to elaborate the content in progressive pre-operational leveis, when
schemes are exceed and new ones are discovered from oportunities
offered by the learning situation. This process is explained by the alternance between practical and explanatory tasks, based on the phenomenon of
taking awareness of actions and their results in the construction of new
leveis of conceptualisation.
Downloads
References
d'opérations additives en situation d'lnteraction sociale et de communication.
IMAG. Grenoble: Université de Grenoble.
Coll, C. (1983). As contribuições da psicologia para a educação: teoria genética e
aprendizagem escolar. Em L. B. Leite & A. A. Medeiros (Orgs.). Piaget e a Escola
de Genebra (pp. 164-97). Tradução de A. A. Medeiros. São Paulo: Cortez, 1987.
Greco, P., Grize, J.B., Papert, S. & Piaget, J. (1960). Problemes de la construction du
nombre. Etudes d'Epistémologie Génétique, vol.XI, Paris, PUF.
Greco, P., Inhelder, B., Matalon, B. & Piaget, J. (1963). La formation des raisonnements
récurrentiels. Etudes d' Epistémologie Génétique, vol. XVII, Paris, PUF.
Greco, P. & Morf, A. (1962). Les structures numériques elémentaires. Etudes
d'Epistémologie Génétique, vol. XIII, Paris, PUF.
Kamii, C. K. & De Clark, G. (1985). Young children reinvent arithmetic: implication of
Piaget's theory. New York: Teachers College Press.
Moro, M. L. F. ; Branco, V. & Col. (1990). A aprendizagem construtivista no início da
escola elementar e o papel da interação social das crianças. Relatório preliminar
de pesquisa. Curitiba: UFPR/CNPq (mimeo).
Moro, M. L. F. ; Branco, V. & Col. (1992). A aprendizagem construtivista no início da
escola elementar e o papel da interação social das crianças. As estratégiascognitivas das primeiras situações de aprendizagem. Relatório de pesquisa.
Curitiba: UFPR/CNPq (mimeo).
Piaget, J. (1964). Development and learning. Journal of Research on Science Teaching.
XI (3): 176-86.
Piaget, J. (1974a). Laprise de conscience. Paris: PUF.
Piaget, J. (1974b). Fazer e compreender. Tradução do francês de C. L. P. Leite. São
Paulo: EDUSP/Melhoramentos, 1978.
Piaget, J. (1974c). Recherches sur la contradictíon. Etudes d'Epistémologie Génétique,
vols. XXXI e XXXII. Paris, PUF.
Piaget, J. & Greco, P. (1959). Aprendizagem e conhecimento. Estudos de Epistemologia
Genética, vol. VII. Tradução da equipe da Livraria Freitas Bastos. Rio, Freitas
Bastos, 1974.
Schubauer-Leoni, M. L. & Perret-Clermont, A. N. (1980). Interactions sociales et
répresentations symboliques dans le cadre de problemes additifs. Recherches en
Didactique des Mathématiques. Neuchâtel/Geneve, 1-3, p. 297-350.
Schubauer-Leoni, M. L. & Perret-Clermont, A. N. (1984). Construction sociales d"écritures
symboliques en deuxieme primaire (operations additives). Interactions
Didactiques, 4, Geneve/Neuchâtel, Universités de Geneve et de Neuchâtel.
Sinclair, A. (1988a). A notação numérica na criança. In H. Sinclair (org.). A produção
de notações na criança (pp. 71-96). Tradução do francês por M. L. Moro. São
Paulo, Cortez, 1990.
Sinclair, H. (1988b). Learning: the Interactive re-creation of knowledge. Communication
in the International Congress of Mathematics Teaching. Budapest, (mimeo).
Sinclair, H. (1988c). Introdução. Em H. Sinclair (org.). A produção de notações na
criança (pp. 13-18). Tradução do francês por M. L. Moro. São Paulo, Cortez, 1989.
Sinclair, H. & Sinclair, A. (1986). Children's mastery of written numerais and the
construction of basic number concepts. In J. Hiebert (Org.). Conceptual and
procedural knowledge: the case of mathematics (pp. 59-74). London/Hillsdale:
Lawrence Erlbaum. Pp.59-74.
Vergnaud, G. (1985). L'enfant, la mathématique et la réalité. 3e. ed. Berne: Peter Lang.