Have you ever been at Portugal dos Pequenitos? From ludic-educative fruition to (anti)colonial reflexion

Authors

  • Ana Clara Giannecchini Universidade de Brasília
  • Bárbara Ramalho Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
  • Lúcia Helena Alvarez Leite Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.21057/10.21057/repamv14n1.2020.23560

Keywords:

Portugal dos Pequenitos; portuguese colonization; colonial relation; colonial education.

Abstract

Portugal dos Pequenitos is a children’s theme park located in the city of Coimbra, Portugal. It is a work of the Estado Novo (1933-1974) aiming the construction of the Portuguese national identity under the pillars of history, culture and the valorization of the civilizational dimension of the empire. It is an educational space strongly frequented by children either accompanied by their parents or guardians or through school visits. From a point of view of three Latin American women and in order to understand the way in which the process of colonization is conceived and, consequently, materialized and diffused in the Park, this text analyses narratives and images present in the galleries of the park registered by the authors during a site visit. From the point of view of anticolonial theories, we identified in Portugal dos Pequenitos a Eurocentric narrative of the Portuguese colonial project and, therefore, the diffusion of a distorted version of the colonizer-colonized relation for its visitors.

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Author Biographies

Ana Clara Giannecchini, Universidade de Brasília

Doutora pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília, mestre em arquitetura e urbanismo e arquiteta pela FAU/USP e especialista em gestão pública pela ENAP (Escola Nacional de Administração Pública). É arquiteta do Iphan e membro do grupo de pesquisa Cidades Possíveis e do LabeUrbe (Laboratório de Estudos da Urbe/UnB). Tem experiência na preservação do patrimônio cultural, especialmente nos temas: cidades históricas, projetos e obras de intervenção e restauro, e arquitetura e urbanismo do século XX.

Bárbara Ramalho, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, mestre em educação e pedagoga pela FaE/UFMG. É docente na Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte e membro do núcleo Territórios Educação Integral e Cidadania (TEIA) da FaE/UFMG. Tem experiências na abordagem das desigualdades sociais e escolares especialmente nos temas: Educação Integral; organização e cultura escolar; e educação decolonial.

Lúcia Helena Alvarez Leite, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora associada da Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação e Movimentos Sociais, atuando principalmente nos seguintes temas: educação integral e integrada, educação indígena. Coordena o grupo de pesquisa e extensão - TEIA (Territórios, Educação Integral e Cidadania) da Faculdade de Educação da UFMG. 

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Published

2020-06-03

How to Cite

Giannecchini, A. C., Ramalho, B., & Leite, L. H. A. (2020). Have you ever been at Portugal dos Pequenitos? From ludic-educative fruition to (anti)colonial reflexion. Journal of Resarch Studies on the Americas, 14(1), 233–256. https://doi.org/10.21057/10.21057/repamv14n1.2020.23560

Issue

Section

Articles