PUBLIC. FREE. QUALITY EDUCATION. FOR EVERYONE:

REFLECTIONS FOR PUBLIC UNIVERSITIES TO EXIST, RESIST, AND REIVENT THEMSELVS

Authors

  • Elisa Meirelles Reis Universidade de Brasília

Keywords:

Public Education. University of Brasilia. Darcy Ribeiro.

Abstract

Celebrating the centenary of Darcy Ribeiro, this essay debates the importance of public universities exist, resist, and reinvent themselves. Understanding access to higher education as a right, the essay starts with Darcy Ribeiro, discussing the necessary university; dialoguing with Boaventura de Sousa Santos, José Geraldo de Sousa Júnior and José Murilo de Carvalho about Brazilian inequalities and their confrontation; together with Paulo Freire and bell hooks, in a dialogue about transformative education; and also including Márcia Abrahão Moura and Mônica Nogueira, talking about the historical and current role of UnB in fighting for rights and in building a possible and truly emancipatory university.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARVALHO, José M. de. Cidadania no Brasil - O longo caminho. (26ª ed.). Civilização Brasileira. Rio de Janeiro, 2020. CGI.br/NIC.br. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros - TIC Domicílios 2020. Brasília, 2020. Disponível em: < http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei--n-13-005-2014 >. Acesso em: 27.09.2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra. São Paulo, 1996.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. Editora WMF Martins Fontes. São Paulo, 2013.

INEP. Sinopse Estatística da Educação Superior 2019. Brasília: Inep, 2020. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse>. Acesso em: 25.09.2021.

MINSTÉRIO DA SAÚDE. Painel Coronavírus. Brasília: MS, 2021. Disponível em: < https://covid.saude.gov.br/>. Acesso em: 27.09.2021.

MOURA, Márcia A. e NOGUEIRA, Mônica. As universidades e seu papel para a promoção da cidadania e a defesa dos direitos fundamentais. In: SOUSA JÚNIOR, José G. (Org.). O Direito Achado na Rua: Introdução crítica ao direito como liberdade. OAB Editora; Editora Universidade de Brasília. Brasília, 2021.

RIBEIRO, Darcy. (1969). A Universidade Necessária (1ª ed.). Paz e Terra. Rio de Janeiro, 1969.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Human Rights: A Fragile Hegemony. In: CRÉPEAU, François; SHEPPARD, Colleen. Human Rights and Diverse Societies: Challenges and Possibilities. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 17-25, 2013.

UNICEF. Impactos Primários e Secundários da Covid-19 em Crianças e Adolescentes. Brasília, 2021. Disponível em <https://www.unicef.org/brazil/relatorios/impactos-primarios-e-secundarios-da-covid-19-em-criancas-e-adolescentes-segunda-rodada>. Acesso em: 25.09.2021.

_______. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil. Brasília, 2020. Disponível em: < https://www.unicef.org/brazil/relatorios/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil >. Acesso em: 25.09.2021.

Published

2023-02-02

How to Cite

MEIRELLES REIS, Elisa. PUBLIC. FREE. QUALITY EDUCATION. FOR EVERYONE:: REFLECTIONS FOR PUBLIC UNIVERSITIES TO EXIST, RESIST, AND REIVENT THEMSELVS. Revista dos Estudantes de Direito da Universidade de Brasília, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 133–146, 2023. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/redunb/article/view/43170. Acesso em: 31 aug. 2024.