WARATIAN ESPISTEMOLOGY AND “DIREITO ACHADO NA RUA”
CRITICAL APPROACHES FOR A REFORMULATION OF HUMAN RIGHTS TEACHING
Keywords:
Direito Achado Na Rua, Law Teaching, Espistemology Waratian, Human RightsAbstract
The present article analyzes the possiblity of intersection between the Waratian pedagogical project and the Direito Achado na rua, as an opening way to an emancipatory educational programm in the Human Rights efectivation. Methodologically, an option for a bibliographic research was done. It was verified that the paradigmatic alteration proposed by the “Direito Achado na Rua” is in accordance with wartian pedagogy, in a way to foster a new political and educational praxis in Human Rights.
Downloads
References
ALBERNAZ, Renata Ovenhausen; WOLKMER, Antônio Carlos. As questões delimitativas do direito no Pluralismo Jurídico. Seqüência, Florianópolis, v. 29, n. 57, p. 67-94, 2008.
BOBBIO, Norberto. A Era dos Direitos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
CAMPILONGO, Celso Fernandes; FARIA, José Eduardo. A Sociologia Jurídica no Brasil. Porto Alegre: Sergio Antonio Fabris Editor, 1991.
CARLINI, Angélica; CERQUEIRA, Daniel Torres; ALMEIDA FILHO, José Carlos de Araújo (Orgs.). 180 Anos do Ensino Jurídico no Brasil. Campinas: Millenium, 2008.
COELHO, Fábio Ulhoa. Para Entender Kelsen. São Paulo: Saraiva, 2001.
COMPARATO, Fábio Konder. A Afirmação Histórica dos Direitos Humanos. São Paulo Saraiva, 2003.
ESCRIVÃO FILHO, Antônio et al. O Direito Achado na Rua: concepção e prática. No percurso de Roberto Lyra Filho. In: SOUSA JUNIOR, José Geraldo de (Org.). O Direito Achado na Rua: concepção e prática. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2015.
FALCÃO, Joaquim. Os Advogados: Ensino Jurídico e o Mercado de Trabalho. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Massangana, 1984.
FERRAZ JUNIOR, Tercio Sampaio. Introdução ao Estudo do Direito: técnica, decisão, dominação. São Paulo: Atlas, 2003.
GUSTIN, Miracy Barbosa de Sousa. (Re)Pensando a Inser0o da Universidade na Sociedade Brasileira Atual. In: SOUSA JÚNIOR, José Geraldo de et al. Educando para os Direitos Humanos: pautas pedagógicas para a cidadania na universidade. Porto Alegre: Síntese, 2004.
KELSEN, Hans. Teoria Geral do Direito e do Estado. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
KELSEN, Hans. Teoria Pura do Direito. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
LIMA, Roberto Kant de. Antropologia Jurídica. In: LIMA, Antonio Carlos de Souza (Org.). Antropologia e Direito: temas antropológicos para estudos jurídicos. Brasília/Rio de Janeiro/ Blumenau: Associação Brasileira de Antropologia/LACED/Nova Letra, 2012
LYRA FILHO, Roberto. O Direito Que se Ensina Errado. Brasília: Centro Acadêmico de Direito da UnB, 1980a.
LYRA FILHO, Roberto. O que é Direito?. São Paulo: Brasiliense, 2006.
LYRA FILHO, Roberto. Por um Direito sem Dogmas. Porto Alegre: Sergio Antonio Fabris Editor, 1980b.
MEDEIROS, Érika Lula de et al. O Direito Achado na Rua: Exigências Críticas para a Pesquisa, a Extensão e o Ensino em Direito e em Direitos Humanos. In: SOUSA JUNIOR, José Geraldo de (Org.). O Direito Achado na Rua: concepção e prática. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2015.
MENDES, Ana Stela Vieira; MORAES, Germana de Oliveira. Da Crise do Ensino Jurídico à Crisálida da Ética Transdisciplinar: a metamorfose em direito do amor e da solidariedade através da formação jurídica. In: Anais do XVII Congresso Nacional do CONPEDI, Brasília-DF, 2008.
OLIVO, Luis Carlos Cancellier de. Origens Históricas do Ensino Jurídico Brasileiro. In: RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Ensino jurídico para que(m)?. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2000.
PEPÊ, Albano; WARAT, Luis Alberto. Filosofia do Direito: uma introdução crítica. São Paulo: Moderna, 1996.
PRATES, Carlos Inácio et al. A Fortuna Crítica de O Direito Achado na Rua: História e Desenvolvimento. In: SOUSA JUNIOR, José Geraldo de (Org.). O Direito Achado na Rua: concepção e prática. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2015.
RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Pensando o Ensino do Direito no Século XXI: diretrizes curriculares, projeto pedagógico e outras questões pertinentes. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2005.
ROSSATO, Ricardo. Universidade: nove séculos de história. Passo Fundo: Ediupf, 1998.
SANTOS, Boaventura de Sousa. O discurso e o Poder: ensaio sobre a sociologia da retórica jurídica. Porto Alegre: Sergio Antonio Fabris Editor, 1988.
SIMIÃO, Daniel Schroeter. Sensibilidade Jurídica e Diversidade Cultural: dilemas timorenses em perspectiva comparada. In: SILVA, Kelly Silva.
SOUSA, Lucio (Orgs.). Ita Maun Alin: o livro do irmão mais novo. Lisboa: Colibri, 2011.
SOUSA JUNIOR, José Geraldo de. Direito como Liberdade: o Direito Achado na Rua, experiências populares emancipatórias de criação do Direito. 338 f. Tese (Doutorado em Direito) - Universidade de Brasília, Brasília, 2008.
SOUSA JUNIOR, José Geraldo de. Educação em Direitos Humanos na Formação dos Profissionais de Direito: novas perspectivas a partir do ensino jurídico. Disponível em: <http://www.dhnet.org.br/educar/1congresso/037_congresso_jose_geraldo_sousa_jr.pdf>. Acesso em: 05 nov. 2019.
SOUSA JUNIOR, José Geraldo de. O Direito Achado na Rua: condições sociais e fundamentos teóricos. Revista Direito e Práxis, Rio de Janeiro, v. 10, n. 4, p. 2776-2817, 2019.
SOUSA JUNIOR, José Geraldo de. Concepção e Prática do O Direito Achado na Rua: plataforma para um direito emancipatório. Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário, Brasília, v. 6, n. 2, p. 145-158, 2017.
SOUSA JUNIOR, José Geraldo de. O Direito Achado na Rua: concepção e prática. In: ______ (Org.). Introdução Crítica ao Direito. Brasília: Universidade de Brasília, 1993.
WARAT, Luis Alberto. A Pureza do Poder: uma análise crítica da teoria jurídica. Florianópolis: Editora da UFSC, 1983.
WARAT, Luis Alberto. A Rua Grita Dionísio! Direitos Humanos da Alteridade, Surrealismo e Cartografia. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2010.
WARAT, Luis Alberto. Educação, Direitos Humanos, Cidadania e Exclusão Social: fundamentos preliminares para uma tentativa de refundação. 2013. Disponível em: < http://www.dhnet.org.br/educar/textos/warat_edh_educacao_direitos_humanos.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2019.
WARAT, Luis Alberto. Epistemologia e Ensino do Direito: o sonho acabou. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2004a.
WARAT, Luis Alberto. Introdução Geral ao Direito I: interpretação da lei. Temas para uma reformulação. Porto Alegre: Sergio Antonio Fabris Editor, 1994.
WARAT, Luis Alberto. Introdução Geral ao Direito II: a epistemologia jurídica da modernidade. Porto Alegre: Sergio Antonio Fabris Editor, 1995a.
WARAT, Luis Alberto. Introdução Geral ao Direito III: o direito não estudado pela teoria jurídica moderna. Porto Alegre: Sergio Antonio Fabris Editor, 1997.
WARAT, Luis Alberto. Saber Crítico e Senso Comum Teórico dos Juristas. Seqüência, Florianópolis, v. 3, n. 05, p. 48-57, 1982.
WARAT, Luis Alberto. Direitos Humanos: subjetividade e práticas pedagógicas. In: SOUSA JÚNIOR, José Geraldo de et al. Educando para os Direitos Humanos: pautas pedagógicas para a cidadania na universidade. Porto Alegre: Síntese, 2004b.
WARAT, Luis Alberto. O Direito e sua Linguagem. Porto Alegre: Sergio Antonio Fabris Editor, 1995b.
WARAT, Luis Alberto. Territórios Desconhecidos: a procura surrealista pelos lugares do abandono do sentido e da reconstrução da subjetividade. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2004c.
WOLKMER, Antônio Carlos. Introdução ao Pensamento Jurídico Crítico. São Paulo: Saraiva, 2002.
WOLKMER, Antônio Carlos. Pluralismo Jurídico, Direitos Humanos e Interculturalidade. Sequência, Florianópolis, n. 53, p. 1-16, dez. 2006.
WOLKMER, Antônio Carlos. Pluralismo Jurídico: fundamentos para uma nova cultura do direito. São Paulo: Alfa Omega, 1997.