DEMOCRACIA E EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS:

UM DEBATE SOBRE O PNDH-3 E O NEDH À LUZ DA PEDAGOGIA FREIREANA

Authors

  • Diego Augusto Diehl Universidade Federal do Paraná - UFPR, Universidade Federal do Pará - UFPA e Universidade de Brasília - UnB

Keywords:

Human Rights. Pedagogy of the Opressed. Paulo Freire.

Abstract

The article discuss the relation between democracy and human rights in the perspective of the pedagogy of the oppressed made by Paulo Freire, taking as context the recent controversies around 3rd National Program for Human Rights (PNDH-3) and the Plan national Human Rights Education (PNEDH). For this, it shows initially the human rights as political construction, and the impossibility of its neutrality in a complex society, witch is organized into classes and social groups with interests often directly antagonistic. Inspired by the theory of Karl Marx, it analyzes the limits and possibilities of human rights in the existing capitalist society, especially in the case of the oppressed peoples in the periphery of the current world system. It is precisely in this geopolitical perspective that is builded the pedagogy of Freire, wich the essential characteristics and fundamental differences in relation to other political and epistemological teories are identified in order to contribute to building a human rights education based on the Latin American otherness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BITTAR, Eduardo C. B. Educação e metodologia para os direitos humanos. São Paulo: Quartier Latin, 2008.

DUSSEL, Enrique. Filosofia da libertação. São Paulo: Loyola, s/d.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 4.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. 2ª ed. São Paulo: UNESP, 2003.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação?. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

LUKÁCS, György. História e consciência de classe: estudos sobre a dialética marxista. Rio de Janeiro: Elfos, 1989.

MARX, Karl. Crítica da filosofia do Direito de Hegel. São Paulo: Boitempo, 2005.

MARX, Karl. A questão judaica. Moraes, s/d. P. 26.

SILVEIRA, Rosa Maria Godoy et alli (orgs.). Educação em direitos humanos: fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Ed. Universitária, 2007.

TRAGTENBERG, Mauricio et alli (orgs.). Marxismo heterodoxo. São Paulo: Brasiliense, 1981.

Published

2012-06-25

How to Cite

DIEHL, Diego Augusto. DEMOCRACIA E EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS:: UM DEBATE SOBRE O PNDH-3 E O NEDH À LUZ DA PEDAGOGIA FREIREANA. Revista dos Estudantes de Direito da Universidade de Brasília, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 275–297, 2012. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/redunb/article/view/20306. Acesso em: 24 nov. 2024.