University Extension as a Reflection and Construction of Contemporary Educational Practices in the Context of Food and Nutritional Security and Sovereignty

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33240/rba.v18i6.51593

Keywords:

Extension, Human Right to Adequate Food, Agroecology, Food Education

Abstract

Efforts made by social actors to guarantee Food and Nutritional Education (FNE) practices make a difference in food systems, safeguarding food sovereignty and Agroecology. This work reports the development of an online FNE course conducted on interactive digital platforms (e.g.: Teams, Mentimeter, and Padlet), with research and content production created by students enrolled in the extension program. The course had four synchronous fortnightly meetings opened to the community, and was evaluated objectively and subjectively. Around 93% of participants indicated the highest level of general satisfaction and 96% stated interest in the course themes, expressing values intrinsic to the multidimensionality of food in the proposed activities. The course was validated for the impact of its development by extension academics from UNESA

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Martins Martinez, Universidade Estácio de Sá

Doutora em Ciência e Tecnologia de Alimentos pela Universidade Federal de Pelotas

Carla Stringuetti de Mattos, Universidade Estácio de Sá

Mestre em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, Brasil.

Carolina Olga da Fonseca Ribeiro, Universidade Estácio de Sá

Mestre em Agricultura Orgânica pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Seropédica, RJ, Brasil.

Sabrina de Freitas Peixoto, Universidade Estácio de Sá

Graduanda e Extensionista em Nutrição pela Universidade Estácio de Sá.

Teresa Cristina Ciavaglia Vilardi Oliveira, Universidade Estácio de Sá

Docente da Universidade Estácio de Sá e Mestre em Ciência de Alimentos pela Universidade Federal do Rio de Janeiro

References

BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE). Portaria Interministerial nº 1010, de 8 de maio de 2006. Brasília, 2006. Disponível em http://www.fnde.gov.br/acessibilidade/item/3535-portaria-interministerial-n%C2%BA-1010-de-8-de-maio-de-2006. Acesso em: 15 fev. 2023.

______. Presidência da República. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009, Brasília, DF, 16 jun. 2009. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l11947.htm. Acesso em: 21 fev. 2023.

______. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Marco de referência de educação alimentar e nutricional para as políticas públicas. Brasília: MDS; Secretaria Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional, 2012.

______. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política Nacional de Alimentação e Nutrição / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. 1. ed., 1. reimpr. Brasília: Ministério da Saúde, 2013a.

______. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. O direito humano à alimentação adequada e o sistema nacional de segurança alimentar e nutricional. Secretaria Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional. Brasília: ABRANDH, 2013b.

______. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Educação Alimentar e Nutricional: uma estratégia para a promoção do DHAA. – Brasília, DF: MDS; Coordenação Geral de EAN, 2014a.

______. Ministério da Saúde. Guia alimentar para a população brasileira. 2. ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2014b. Disponível em: https://aps.saude.gov.br/biblioteca/visualizar/MTM1Mw. Acesso em: 22 fev. 2023.

______. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF; Presidência da República, 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 17 fev. 2023.

______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF, 2018c. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em 15 fev. 2023.

______. Presidência da República. Secretaria Geral. Lei nº 13.666, de 16 de maio de 2018, Brasília, DF, 16 mai. 2018d. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2018/Lei/L13666.htm. Acesso em: 15 fev. 2023.

______. Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento e Ministério da Educação. Orientações para a execução do PNAE durante a situação de emergência decorrente da pandemia do Coronavírus (Covid-19). Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/pnae/pnae-area-gestores/pnae-manuais-cartilhas/item/13454-orienta%C3%A7%C3%A3os-para-a-execu%C3%A7%C3%A3o-do-pnae-pandemia-do-coronav%C3%Adrus-covid-19. Acesso em: 15 fev. 2023.

CARREIRA, Fernanda. C. et al. Ensino remoto em tempos de pandemia: oportunidades para uma aprendizagem transformadora. São Paulo: FGV EAESP. Revista Administração de Empresas, v. 63, n. 1, e2021-0703, p. 01-21, 2023.

CHAVES, Braulio. S. et al. Extensão popular e agroecologia em tempos de pandemia: saúde, territórios e economia solidária na construção de espaços formativos e outros futuros possíveis. Em Extensão, v. 20, Edição Especial: A extensão em tempos de pandemia - desafios e contribuições, p. 18-36, 2021.

DOS-ANJOS, Cristiane dos A.; PERRELO, Luís. F. C. Políticas públicas na produção de alimentos orgânicos: desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Agroecologia, v. 16, n. 2, p.183-194, 2021.

FAO, IFAD, UNICEF, WFP, WHO. The State of Food Security and Nutrition in the World 2022: repurposing food and agricultural policies to make healthy diets more affordable. Roma: FAO. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.4060/cc0639en. Acesso em: 21 fev. 2023.

GOMES, Carolina V.; FRINHANI, Fernanda de M. D. Alimentação saudável como direito humano à saúde: uma análise das normas regulamentadoras da produção de alimentos orgânicos. Leopoldianum, v. 43, n. 121, p. 73-93, 2017.

KERR, Rachel B. et al. Can agroecology improve food security and nutrition? A review. Global Food Security, v. 29, art. 100540, 2021.

LANG, Regina M. F.; CIACCHI; Érika M. R. (organização); CORDEIRO, Amábela de A. et al. (colaboração). EAN – Educação Alimentar e Nutricional: Fundamentação Teórica e Estratégias Contemporâneas. 1 ed. Rio de Janeiro: Rubio, 2021. 496 p.

SANTOS, Mylena F. dos. Educação alimentar e nutricional para o cultivo e consumo de alimentos agroecológicos com crianças de um assentamento na Zona da Mata Sul pernambucana. 2019. 72 p. Trabalho de Conclusão de Curso – Centro Acadêmico de Vitória, Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/33830. Acesso em: 21 fev. 2023.

SANTOS, Rafaela; MENEZES, Sonia. S.M. Educação alimentar e nutricional a partir da aquisição de alimentos pelo PNAE entre desafios e possibilidades: o PNAE como espaço de valorização da produção da agricultura familiar. Cadernos de Agroecologia. Anais do XI Congresso Brasileiro de Agroecologia, São Cristóvão, Sergipe, v. 15, n. 2, resumo 4294, 2020.

TASSI, Érika M. M.; BEZERRA, Islandia. A soberania alimentar que desperta e aprofunda os saberes em direitos por terra, por comida de verdade e por igualdade de gênero. Em Extensão, Edição especial, p. 42-52, 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/54371. Acesso em: 26 fev. 2023.

Published

2023-12-20

Issue

Section

Agroecological Notes

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.