Organic production represents aggregation of value and possibility of income increase for Amapaense small farmers
DOI:
https://doi.org/10.33240/rba.v18i2.23444Keywords:
Eastern Amazon, Organic production., Organic consumer, AgroecologyAbstract
The concern regarding health, the environment and the respect for local manners has been reflected in the decision of purchasing safe food. This study aimed to evaluate the willingness of consumers that attend family farmers’ fairs in the state of Amapá for paying for organic products, as well as to infer the benefits of adopting organic certification. The survey was conducted in the two most populous cities in the state through the application of a questionnaire to 384 consumers. It was observed that 43.8% of consumers have a higher education level and 43.19% have a family income equal to or higher than three minimum wages. Regarding organic products, 71.88% of consumers associate these products to the non-use of pesticides and 88.3% demonstrated to be willing to pay between 148.65% for okra and 212.17% for cabbage, in relation to prices charged in 2017. The results show potential for adding value and generating income for farmers by adopting an organic production system.
Downloads
References
BARBOSA. Luciano C.B.G. A Comercialização de produtos orgânicos como alternativa para a geração de sustentabilidade aos agricultores familiares. 2007. 262 p. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) – Programa Regional de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2007.
BRANDENBURG, Alfio. Ciências Sociais e ambiente rural: Principais temas e perspectivas analíticas. Ambiente & Sociedade. v. 8, n. 1, p.51-64, 2005.
BRASIL. Lei nº 10.831, de 23 de dezembro de 2003. Dispõe sobre a Agricultura Orgânica e dá Outras Providências. Planalto, Brasília, DF, 23 dez 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.831.htm>. Acesso em: 23 nov. 2016.
CAZANE, Ana L.; MACHADO, João G. C. F.; SAMPAIO, Fábio F. Análise das feiras livres como alternativa de distribuição de frutas, legumes e verduras (FLV). Informe GEPEC. Toledo, v. 18, n. 1, p. 119-137, 2014.
CURVELO, Isabele C. G.; WATANABE, Eluiza A.; ALFINITO, Solange. Purchase intention of organic food under the influence of attributes, consumer trust and perceived value. Revista de Gestão, v. 26, n. 3, p. 198-211, 2019.
DALCIN, Dionéia; SOUZA, Ângela R. L.; FREITAS, João B.; PADULA, Ântonio D.; DEWES, Homero. Organic products in Brazil: from an ideological orientation to a market choice. British Food Journal, v. 116, n. 12, p. 1998-2015, 2014.
DAROLT, Moacir R. Guia do Consumidor Orgânico. Como reconhecer, escolher e consumir alimentos saudáveis. Rio de Janeiro: Sociedade Nacional de Agricultura, 2015. 72p.
DEMIRTAS, Bekir. Assessment of the impacts of the consumers’ awareness of organic food on consumption behavior. Food Science and Technology, v. 39, n. 4, p. 881-888, 2019.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Censo Agropecuário - 2017. Rio de Janeiro: IBGE, 2017. Disponível em: < https://sidra.ibge.gov.br/tabela/6853>. Acesso em: 05 mar. 2017.
LAGO DA SILVA, Angela; MACHADO, Melisse D. Canais de distribuição para produtos da agricultura familiar. In. SOUZA FILHO, Hildo M.; BATALHA, Mário O. (Org.). Gestão integrada da agricultura familiar. São Carlos: EdUFSCar, 2005, p. 95- 129.
MARCONI, Marina A.; LAKATOS, EVA M. Fundamentos de Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MAPA. Folder Orgânico. Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento. Brasília, DF, 2017. Disponível em <http://www.agricultura.gov.br>. Acesso em: 05 mar. 2016.
MARTINS, Adalgisa P. O.; BEZERRA, Maria de F.; MARQUES JUNIOR, Sergio; BRITO, André F.; ANDRADE NETO, Julio C.; GALVÃO JUNIOR, José G. B.; LIMA JÚNIOR, Dorgival M.; RANGEL, Adriano H. N. Consumer behavior of organic and functional foods in Brazil. Food Science and Technology, v. 40, n. 2, p. 469-475, 2019.
MIGUEL, Paulo A. C.; FLEURY, Afonso; MELLO, Carlos H. P.; NAKANO, Davi N.; LIMA, Edson P.; TURRIONI, João B.; LEE HO, Linda; MORABITO, Reinaldo; COSTA, Sergio E. G.; MARTINS, Roberto A.; SOUSA, Rui; PUREZA, Vitória. Metodologia de Pesquisa em Engenharia de Produção e Gestão de Operações. Rio de Janeiro: Campus, 2010.
MONTEIRO, Marcelo N. C.; SALGEIRO, Martin; COSTA, Roberta T.; GONZALEZ, Rodrigo B. Os alimentos orgânicos e a percepção de seus atributos por parte dos consumidores. In: VII SEMEAD - Seminários em Administração, 2004, São Paulo. Anais... São Paulo, 2004.
PENTEADO, Silvio R. Certificação agrícola: orientações e normas para a transição ecológica e orgânica. Campinas: Via Orgânica, 2012. 216 p.
PINHEIRO, Karen H. Produtos orgânicos e certificação: o estudo desse processo em uma associação de produtores do município de Palmeira – PR. 2012. 118 p. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2012.
SAMPAIO, Danilo O.; GOSLING, Marlusa; FAGUNDES, André F. A.; SOUSA, Caissa. Consumo de alimentos orgânicos: um caso exploratório. Revista Administração em Dialogo, v. 15, n.1, p. 01-22, 2013.
SAMPAIO, Danilo O.; GOSLING, Marlusa. Consumers of organic food and sustainable development in Brazil. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, v. 10, n. 1, p. 77-86, 2014.
SANTOS, Felipe B. Agricultura orgânica como alternativa para a agricultura familiar e como parte de uma política de desenvolvimento sustentável no Ceará. 2012. 130 p. Dissertação (Mestrado em Logística) – Programa de Mestrado em Logística e Pesquisa Operacional, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2012.
SECRETARIA DE DESENVOLVIMENTO RURAL DO AMAPÁ – SDR. Produção Comercializada e Receita Gerada por Feira de Produtor no Amapá de 2017 a 2019. Macapá: SDR, 2020.
SINDELAR, Fernanda C.W.; BARDEN, Júlia E.; FEIL, Alexandre A.; DALMORO, Marlon; CYRNE, Carlos C. S. O perfil de consumo e percepção em relação aos alimentos orgânicos dos consumidores gaúchos. Revista Brasileira de Agroecologia, v. 13, n. 5, p. 210-225, 2018.
SOCIEDADE NACIONAL DE AGRICULTURA – SNA. Mapeamento do MDS identifica em torno de 6,4 mil feiras livres e agroecológicas em todo País. Rio de Janeiro: SNA, 2015. Disponível em: < https://www.sna.agr.br/mapeamento-do-mds-identifica-em-torno-de-64-mil-feiras-livres-e-agroecologicas-em-todo-pais/>. Acesso em: 03 mar. 2017.
STEVENSON, William J. Estatística aplicada à administração. São Paulo: Harper & Row, 1981.
VILAS BOAS, Luiz H. B. Comportamento do consumidor de produtos orgânicos: uma análise na perspectiva da teoria da cadeia de meios e fins. 2005. 234 p. Tese (Doutorado em Administração) – Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, 2005.
VILCKAS, Mariângela; NANTES, Flávio F.D. Agregação de valor: uma alternativa para a expansão do Mercado de alimentos orgânicos. Organizações Rurais & Agroindustriais, v. 9, n. 1, p. 26-37, 2007.
WILLER, Helga; LERNOUD, Julia (Ed.) The World of organic agriculture: statistics & emerging trends 2017. Research Institute of Organic Agriculture (FiBL), Frick, and IFOAM – Organics International, Bonn, Version 1.3, 2017.
WILLER, Helga; LERNOUD, Julia (Ed.) The World of organic agriculture: statistics & emerging trends 2019. Research Institute of Organic Agriculture (FiBL), Frick, and IFOAM – Organics International, Bonn, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Karolina Lima Pedrada, Wardsson Lustrino Borges
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
The copyright of articles published in this journal remains with the authors, with first publication rights for the journal.
License
When published in this open access journal, licensed through CC BY 4.0, articles are distributed free of charge and can be shared and adapted for any purpose, including commercial. As attribution of use, the license requires that due credit be given, with a link to the license and indication of changes. This does not mean that the licensor endorses the use of the information in the article, or the person who used this information. It also implies the impossibility of applying legal or technological measures that restrict the use of the information by third parties.