Perfil identitário do egresso do curso de pedagogia
metáforas e deslizamentos de sentido
Keywords:
pedagogy. teacher training. discourse analysis. metaphor.Abstract
The paper analyzes the construction of a pedagogue’s identity profile in metaphors used by students with a degree in pedagogy (Federal University of Pará, Brazil). We adopt the concept of metaphor as a figure of discourse (Charaudeau and Maingueneau 2002), and we identify metaphoric niches (Vereza 2010), which present discursive regularities such as the relationship between theory and practice, theoretical training of critical and general approach, as well as learning in context. The teacher profile is drawn from the displacement between the requirements of a technical expertise not found during the training process, theoretical knowledge still disconnected from teachers’ practices and a learning process produced in adverse conditions.
Downloads
References
Charaudeau, P. e Maingueneau, D. 2002. Dicionário de análise de discurso. São Paulo: Contexto.
Foucault. M. 1986. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Freire, P. 1977. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra.
Freire, P. 1997. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Orlandi, E. 2001. Análise de discurso: princípios e fundamentos. Campinas, SP: Pontes.
Pêcheux, M. 2010. Análise automática do discurso. Campinas: Editora da Unicamp.
Sánchez Vásquez, A. 2007. Filosofia da Práxis. São Paulo: Expressão Popular.
Souza, N. C. 2015. Discurso, saberes e identidade do pedagogo: memórias dos egressos do curso de Pedagogia da interiorização da UFPA/Marabá. 2015. 193 f. Dissertação (Mestrado em Dinâmicas Territoriais e Sociedade na Amazônia). Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas Territoriais e Sociedade na Amazônia. Unifesspa, Marabá.
Vereza, S. C. 2010. O locus da metáfora: linguagem, pensamento e discurso. Cadernos de Letras da Universidade Federal Fluminense - Dossiê: Letras e Cognição 41: 199-212.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee RALED the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with recognition of authorship and the initial publication in this journal.