Heróis da mídia na voz das crianças
efeitos de sentido sobre/da infância
Keywords:
discourse. childhood. hero. memory. psychoanalysis.Abstract
In the light of discourse analysis in the French tradition and psychoanalysis, we discuss how the hero figure is constructed in children´s narratives. Starting from an experience of telling and listening to children´s stories, we observed that there is a discursive memory supported by language actions, presented by the media (mainly televised and electronic) and recurrently found in myths, fairy tales and fables, which either contribute to maintain certain meanings or to break with them. Being like this, the acts of speaking and listening of these children may show ways of talking about themselves through the processes of identification and projection of the heroes they choose for each one, and so constituting different forms of positioning regarding their own selves and social relations, either by reproducing stabilized discourses, breaking with them, or making them real.
Downloads
References
BIGHETTI, D., SOARES, J. A. & PARAVELA, V. (2002) ‘As Funções e as implicações do pacto de sigilo’, em A.F. Carreira (org.) Contando a Minha História: uma técnica com crianças em grupos para ouvir e contar histórias,pp. 84-93. São Paulo: Pancast Editora.
BLEICHMAR, H. (1984) Introdução ao Estudo das Perversões. Porto Alegre: Artes Médicas.
BUCCI, E. & KEHL, M. R. (2004) Videologias. São Paulo: Boitempo Editorial.CHEMAMA, R. (1995) Dicionário de Psicanálise. Porto Alegre: Artes Médicas.
DOLTO, F. (2002) Tudo é linguagem. Rio de Janeiro: Martins Fontes.
LACAN, J. (1998) ‘A Instância da letra no inconsciente ou a razão desde Freud’,em Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.
LACAN, J. (1990) O Seminário de Jacques Lacan- livro 11- Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.
LACAN, J. (1979) Os Escritos Técnicos de Freud. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.
HANNS, L. A. (1996) Dicionário comentado do Alemão de Freud. Rio de Janeiro:Imago.
MARIANI, B. (2005) ‘Silêncio e Metáfora, algo para se pensar’, em Seminário de estudos em Análise do Discurso, 2. Porto Alegre. Anais eletrônicos. Porto Alegre: UFRGS. Disponível em: http://www.discurso.ufrgs.br/sead/doc/sen-tido/bethania.pdt. Acesso: 20 de fevereiro de 2006.
MARIANI, B. (1998) O PC e a imprensa. Campinas: Editora da Unicamp.
ORLANDI, E. P. (1999) Análise De Discurso: princípios e procedimentos. Campinas:Pontes.
PATTI, A. R. & BELLENTANI, P. T. (2002) ‘O Manejo’, em Contando a MinhaHistória: uma técnica com crianças em grupos para ouvir e contar histórias.São Paulo: Pancast Editora.
PATTI, A. R., FURBINO, C. & BELLENTANI, P. T. (2001) O Manejo de um grupo de crianças pré-escolares para “ouvir e contar histórias. Monografia apresentada para obtenção do título de bacharel em psicologia pelaUniversidade de Ribeirão Preto - UNAERP.
PATTI, E. A. de M. R. (2006) A Saúde na Educação é possível? Uma proposta interdisciplinar e transdisciplinar. Franca: UNESP- FHDSS.
PÊCHEUX, M. (1969). L’Analyse automatique du discours. Paris: Dunot.
PÊCHEUX, M. (1990) “L’analyse automatique du discours”, en F. GADET &T. HAK (org) Por uma análise automática do discurso. Uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: Unicamp.
PÊCHEUX, M. (1997) Semântica e Discurso - Uma Crítica a Afirmação do Óbvio. São Paulo: Editora da UNICAMP.
ROMÃO, L. M. S. (2005) ‘Mais de perto, mil faces secretas sob a face neutra: considerações sobre a heterogeneidade no discurso jornalístico’, Revista Signótica 17 (2): 233-250.
ROUDINESCO, E. & PLON, M. (1998) Dicionário de Psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.
SAUSSURE, F. (1970) Curso de Lingüística Geral. São Paulo: Editora Cultrix.
SILVERSTONE, R. (2002) Por que Estudar a Mídia?. São Paulo: Edições Loyola.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee RALED the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with recognition of authorship and the initial publication in this journal.