Leitura de Barraco

a semente da leitura, o discurso e os movimentos do sujeito

Authors

Keywords:

reading. discourse. library. Landless Rural Workers Movement.

Abstract

Integrated as part of studies on the socialization of knowledge, the library and discursive perspective, which considers the gesture of reading as a polysemous construction of senses, the issues showed in this article have as focus the concepts of reading. Therefore, this article shows some of the possible ways of giving meaning to the reading action, highlighting those fixed by pedagogical discourse and those given by the French Discourse Analysis. Through discursive analysis of testimonies, collected in a camp of a Landless Rural Worker Movement, where the project “Reading of Shanty” was developed, it was observed the emergence of other meanings for reading, marked by polysemous and fruitful effects on seeds, land and harvests.

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Author Biographies

Aluno do curso de Ciências da Informação e da Documentação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP/USP). Bolsista Iniciação Científica (PIBIC/ CNPq).

Graduada em Ciências da Informação e da Documentação e aluna do Mestrado em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP/USP). Bolsista de Mestrado (FAPESP).

Profa. Dra. do Curso de Ciências da Informação e da Documentação e da Pós-graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Bolsista do CNPQ. (FFCLRP/USP). Docente da Graduação em Ciências da Informação e da Documentação e da Pós-Graduação em Psicologia da FFCLRP/USP e da Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade da UFSCar. Área do trabalho: Teoria e Análise Lingüísticas; Análise do Discurso

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Published

2020-10-19

How to Cite

Adenilson, Ludmila, & Lucíla Maria Sousa. (2020). Leitura de Barraco: a semente da leitura, o discurso e os movimentos do sujeito. Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 7(2), 5–20. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/raled/article/view/33609

Issue

Section

Research articles