Che Guevara

sentidos em confronto no discurso midiático

Authors

Keywords:

journalistic discourse. ideology. discursive memory.

Abstract

Following the theoretical approach of French discourse analysis, mainly the principles postulated by Michel Pêcheux, our aim is to focus on the analysis of journalistic discourse in order to observe the meanings that are conveyed in four selected discourses on Ché Guevara. We believe that the space of enunciation of journalistic discourse offers great margins for ideological interpelations that make it worthy of credibility, due to the fact that it is based on proofs supposed to be efficient and trustworthy. In this way, this discourse condenses merit and reliability in its control of two meanings that circulate on a given fact or event. With the aim to denaturalize such meanings, this article suggests that the words of Ché Guevara in the mainstream media concentrated on the fracture of the “heroe” while the alternative press highlighted the man, the intellectual, the militant.

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Author Biographies

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e Bacharel em Ciências da Informação e Documentação, da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, da Universidade de São Paulo. Membro do grupo de pesquisa “Discurso e memória: nos movimentos do sujeito” (CNPq).

Professora Doutora do Curso de Graduação em Ciências da Informação e da Documentação e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, da Universidade de São Paulo. É graduada em Letras, com doutorado em Psicologia, pela mesma universidade. Profa. colaboradora do Mestrado em Ciência, Tecnologia e Sociedade da UFSCar. Líder do grupo de pesquisa “Discurso e memória: nos movimentos do sujeito” (CNPq). Bolsista CNPQ.

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Published

2020-10-19

How to Cite

Daiana Oliveira, & Lucíla Maria Sousa. (2020). Che Guevara: sentidos em confronto no discurso midiático. Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 9(2), 63–80. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/raled/article/view/33551

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