Redes sociais educacionais

ensino e memória no digital

Authors

Keywords:

discourse analysis. memory. pedagogic discourse. social media. digital.

Abstract

In this article we intend to examine the meanings that circulate in social media, where discussions are (de)limited by the use of so-called «new technologies» in relation to pedagogical discourse. From the Discourse Analysis perspective (Orlandi 2008), the purpose is to analyze (considering the function of discursive memory) the movements of (de-re-)territorialization of the subject-teacher affiliated with education-related social networks in contrast to other networks in the digital sphere. Therefore, through the production process of pedagogical discourse in the information age, this article identifies the stances subjects adopt in social networking, based on a political-ideological cartography of the digital space (Dias 2004). The teacher, surrounded by proposals of knowledge sharing, is affiliated to a discourse on the obsolescence of schooling, as well as to a discursive form that determines an ideological revisionism of his/her practices; thus, teaching ”“as a formulation”“ searches for a reconfiguration. Following Orlandi (2008), this study also poses questions regarding the extent to which these (re)configurations are merely reiterations of the same.

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Author Biography

Doutoranda em Linguística pela Unicamp, atuando nas áreas de Análise de Discurso, Leitura, Educação e Tecnologia. Mestre pela Unicamp e graduada em Letras pela Universidade Federal do Paraná, com especialização em Leitura de Múltiplas Linguagens da Comunicação e da Arte, pela puc-pr e em História, Arte e Cultura, pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Professora da rede pública estadual de ensino em Curitiba. Também lecionou Metodologia da Pesquisa, Leitura e produção de textos em curso de pós-graduação lato sensu. Além disso, foi colaboradora do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - inep, no Sistema de Avaliação da Educação Básica - saeb.

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Published

2020-10-19

How to Cite

Cidarley Grecco Fernandes. (2020). Redes sociais educacionais: ensino e memória no digital. Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 16(2), 24–44. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/raled/article/view/33237

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