INQUIRY-BASED APPROACH ABOUT BATTERIES
Keywords:
Meaningful Learning. Inquiry-based Teaching. Electrochemistry.Abstract
The work presented is the result of the application of a class plan adopting the investigative methodology and having as theoretical reference the Meaningful Learning on the Electrochemistry theme, having as main focus "batteries and batteries". For this, a problem question was elaborated, from which the students should engage in the solution by reflecting, analyzing, manipulating the objects, working the variables, interpreting, elaborating and testing the data and hypotheses, in order to reach the final result. The teacher's role in this activity was to mediate the entire investigative process, interfering minimally. Students' prior knowledge was surveyed to certify the existence of subsumers and reinforce concepts indispensable to the student to participate in the application of the investigative activity. The concepts were organized in a hierarchical and gradual way to induce learners to obtain new knowledge from knowledge existing in their cognitive structure. Thirty high school students from the "School Estadual Monte Alegre de Minas" located in the city of Monte Alegre in the state of Minas Gerais participated in this investigative activity. Focused on obtaining better quality in teaching and better learning results, the activity was applied following the Hybrid teaching model stipulated by the Government of the State of Minas Gerais, that is, the activities were carried out in person and remotely, alternately.
Downloads
References
ATKINS, P.; DE PAULA, J. Atkins, física-química. Rio de Janeiro: LTC, 2008. v. 1.
ATKINS, P.; DE PAULA, J. Atkins, física-química. Rio de Janeiro: LTC, 2008 . v. 2.
ATKINS, Peter. Princípios de Química. Porto Alegre: Bookman, 2001.
AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por Investigação: Problematizando as Atividades em Sala de Aula. In: CARVALHO, A. M. P. Ensino de Ciências – Unindo a Pesquisa e a Prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004,
AUSUBEL, D., NOVAK, J., & HANESIAN, H. Educational Psychology: A Cognitive View (2nd Ed.). New York: Holt, Rinehart & Winston, 1978.
AUSUBEL, D. The Psychology of Meaningful Verbal Learning. New York: Grune & Stratton, 1963.
AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por Investigação: Problematizando as Atividades em Sala de Aula. In: CARVALHO, A. M. P. Ensino de Ciências – Unindo a Pesquisa e a Prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004,
BARUTEAU et al. (2014) in: Protoplanetary Disks and Stars VI, University of Arizona Press, 667.
CACHAPUZ, António et al. A necessária renovação do ensino das ciências. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CHINN, C; MALHOTRA, B.A. Epistemologically authentic inquiry in schools: A theoretical framework for evaluating inquiry tasks. New Brunswick:Science Education, v.86, p.175-218, 2002.
DEWEY, J. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. Tradução de Haydée Camargo Campos. São Paulo: Editora Nacional, 1979a. Atualidades Pedagógicas; Vol. 2.
CHINN, C; MALHOTRA, B.A. Epistemologically authentic inquiry in schools: A theoretical framework for evaluating inquiry tasks. New Brunswick:Science Education, v.86, p.175-218, 2002.
FELTRE, Ricardo. Fundamentos de Química: vol. 1. 4ª.ed. São Paulo: Moderna, 2005.
FELTRE, Ricardo. Fundamentos de Química: vol. 2. 4ª.ed. São Paulo: Moderna, 2005.
FELTRE, Ricardo. Fundamentos de Química: vol. 3. 4ª.ed. São Paulo: Moderna, 2005.
FLECK, L. Gênesis and Development of a Scientifc Fact. Chicago: The University of Chicago Press, 1979,
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Vozes, 1985.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
HALL, Nina e colaboradores. Neoquímica: A química moderna e suas aplicações. Porto Alegre: Bookman, 2004.
HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de física. 8. ed. Rio de Janeiro, RJ: LTC, c2009 vol 1;
HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de física. 8. ed. Rio de Janeiro, RJ: LTC, c2009 vol 2;
HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de física. 8. ed. Rio de Janeiro, RJ: LTC, c2009 vol 3;
HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de física. 8. ed. Rio de Janeiro, RJ: LTC, c2009 vol 4;
LAKATOS, E. M; MARCONI, M. de A. Fundamentos de Metodologia Científica. 5ª Ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LEHNINGER AL, N. D. L. & COX, M.M. Principios de Bioquímica. 6a. Ed. Artmed. 2014
LIPMAN, M. A filosofia vai à escola. Tradução de Maria Elice de Brzezinski Prestes e Lucia maria Silva Kremer. São Paulo/SP: Summus, 1990.
Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. Diretrizes
Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica.
Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC/SEF, 1997, 136p.
MUNFORD, D e LIMA, M.E.C.C. Ensinar ciências por investigação: em que estamos de acordo? Ensaio pesquisa em educação em ciências. v.9, n.1, Dez; 2007
SANTOS, W.L.P; MORTIMER, E.F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências. v.2, n.2, dez., 2002
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigação em Ensino de Ciências, v.16, n.1, p.59-77, 2011.
SEARS, Francis Weston; ZEMANSKY, Mark Waldo; YOUNG, Hugh D.; FREEDMAN, Roger A. 12. ed. São Paulo, SP: Pearson Addison Wesley, c2008-2009 vol 3;
ZÔMPERO, A. F.; LABURÚ, C. E. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio: pesquisa em educação em ciências, Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 67-80, set./dez., 2011. Disponível em: <http://www.portal.fae.ufmg.br/ seer/index.php/ensaio/article/view/309/715 >. Acesso em: 01 mar. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Physicae Organum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).