USE OF VIRTUAL SIMULATIONS AND EXPERIMENTS IN TEACHING
Conservation of mechanical energy and mechanical collisions
DOI:
https://doi.org/10.26512/2446-564X2021e39082Keywords:
Experimentation, Virtual Simulation, Meaningful LearningAbstract
This paper describes and analyzes, from the perspective of David Ausubel's Meaningful Learning, the activities carried out in the 1st D class of the Technical Course in Agriculture Integrated with High School. The venue was at the Instituto Federal Catarinense (IFC) - Campus Concordia, from 09/04/2019 to 10/30/2019. During this period, eight weekly meetings of two hours each class were held, one of which was laboratory practice. This internship concerns the completion of the Pedagogical Residency program, which provided resident students with experiences and learning for the teaching career. The content taught was the work of a force, mechanical energy and its conservation, amount of movement and mechanical collisions and the methodological tools used experiments and virtual simulations in the teaching of physics. As a result, it was found that students showed greater interest and spontaneity during the classes, indicating that they were more relaxed, comfortable, without embarrassment and without formalities in the classroom environment.
Downloads
References
ALISON, Rosane Brum; LEITE, Álvaro Emílio. Possibilidades e dificuldades do uso da experimentação no ensino da física. Cadernos Pde, Paraná, v. 1, n. 1, p.8-8, jan. 2016. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_fis_utfpr_rosanebrumalison.pdf>. Acesso em: 23 set. 2019.
ARANTES, Alessandra Riposati; MIRANDA, Márcio Santos; STUDART, Nelson. Objetos de aprendizagem no ensino de física: usando simulações do phet. Física na Escola, S/l, v. 11, n. 1, p.27-31, abr. 2010. Disponível em: <http://www.sbfisica.org.br/fne/Vol11/Num1/a08.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2019.
BRASIL. Programa de Residência Pedagógica. 2018. Disponível em: http://www.capes.gov.br/pt/educacaobasica/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 12 jun. 2019.
DOCA, Ricardo Helou; BISCUOLA, Gualter José; BÔAS, Newton Villas. Física 1: Mecânica. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2016. 19 p.
GASPAR, Alberto. Compreendendo a Física. São Paulo, Ática, 2012. INSTITUTO federal catarinense campus Concórdia (Brasil) (Org.). Projeto pedagógico do curso técnico em agropecuária integrado ao ensino médio. 2016. Disponível em: <http://concordia.ifc.edu.br>. Acesso em: 12 jun. 2019;
LUZ, Antônio Máximo Ribeiro da; ALVARENGA, Beatriz Gonçalves de. Curso de física. v.1. 6. ed. São Paulo: Scipione, 2005.
MACÊDO, Josué Antunes de; DICKMAN, Adriana Gomes; ANDRADE, Isabela Silva Faleiro de. Simulações computacionais como ferramentas para o ensino de conceitos básicos de eletricidade. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. Florianópolis, v.29, n. 1, p. 562- 613, set. 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/viewFile/2175-7941.2012v29nesp1p562/22936>. Acesso em: 19 nov. 2019.
MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem Significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2011.
PIRES JÚNIOR, Ecílio Oliveira. A utilização de simulações virtuais no processo de ensinoaprendizagem de Física. João Pessoa: UEPB, 2014. Disponível em: <http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/5406/1/PDF%20%20Ec%C3%ADlio%20Oliveira%20Pires%20J%C3%BAnior.pdf>. Acesso em: 19 nov. 2019.
RAMALHO, Francisco Junior; FERRARO, Nicolau Gilberto; SOARES, Paulo Antônio de Toledo. Os fundamentos da Física. São Paulo, Moderna, 2009.
SÉRÉ, Marie-Geneviève; COELHO, Suzana Maria; NUNES, António Dias. O papel da Experimentação no ensino da Física. Caderno Brasileiro do Ensino da Física, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p.30-42, abr. 2003. Disponível em:<https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/viewFile/6560/6046>. Acesso em: 02 jun. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Physicae Organum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).

