USE OF VIRTUAL SIMULATIONS AND EXPERIMENTS IN TEACHING

Conservation of mechanical energy and mechanical collisions

Authors

  • Eduardo Augusto Böhlke Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia
  • Fábio Lombardo Evangelista Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia
  • Luciano Lewandoski Alvarenga Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia

DOI:

https://doi.org/10.26512/2446-564X2021e39082

Keywords:

Experimentation, Virtual Simulation, Meaningful Learning

Abstract

This paper describes and analyzes, from the perspective of David Ausubel's Meaningful Learning, the activities carried out in the 1st D class of the Technical Course in Agriculture Integrated with High School. The venue was at the Instituto Federal Catarinense (IFC) - Campus Concordia, from 09/04/2019 to 10/30/2019. During this period, eight weekly meetings of two hours each class were held, one of which was laboratory practice. This internship concerns the completion of the Pedagogical Residency program, which provided resident students with experiences and learning for the teaching career. The content taught was the work of a force, mechanical energy and its conservation, amount of movement and mechanical collisions and the methodological tools used experiments and virtual simulations in the teaching of physics. As a result, it was found that students showed greater interest and spontaneity during the classes, indicating that they were more relaxed, comfortable, without embarrassment and without formalities in the classroom environment.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALISON, Rosane Brum; LEITE, Álvaro Emílio. Possibilidades e dificuldades do uso da experimentação no ensino da física. Cadernos Pde, Paraná, v. 1, n. 1, p.8-8, jan. 2016. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_fis_utfpr_rosanebrumalison.pdf>. Acesso em: 23 set. 2019.

ARANTES, Alessandra Riposati; MIRANDA, Márcio Santos; STUDART, Nelson. Objetos de aprendizagem no ensino de física: usando simulações do phet. Física na Escola, S/l, v. 11, n. 1, p.27-31, abr. 2010. Disponível em: <http://www.sbfisica.org.br/fne/Vol11/Num1/a08.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2019.

BRASIL. Programa de Residência Pedagógica. 2018. Disponível em: http://www.capes.gov.br/pt/educacaobasica/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 12 jun. 2019.

DOCA, Ricardo Helou; BISCUOLA, Gualter José; BÔAS, Newton Villas. Física 1: Mecânica. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2016. 19 p.

GASPAR, Alberto. Compreendendo a Física. São Paulo, Ática, 2012. INSTITUTO federal catarinense campus Concórdia (Brasil) (Org.). Projeto pedagógico do curso técnico em agropecuária integrado ao ensino médio. 2016. Disponível em: <http://concordia.ifc.edu.br>. Acesso em: 12 jun. 2019;

LUZ, Antônio Máximo Ribeiro da; ALVARENGA, Beatriz Gonçalves de. Curso de física. v.1. 6. ed. São Paulo: Scipione, 2005.

MACÊDO, Josué Antunes de; DICKMAN, Adriana Gomes; ANDRADE, Isabela Silva Faleiro de. Simulações computacionais como ferramentas para o ensino de conceitos básicos de eletricidade. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. Florianópolis, v.29, n. 1, p. 562- 613, set. 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/viewFile/2175-7941.2012v29nesp1p562/22936>. Acesso em: 19 nov. 2019.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem Significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

PIRES JÚNIOR, Ecílio Oliveira. A utilização de simulações virtuais no processo de ensinoaprendizagem de Física. João Pessoa: UEPB, 2014. Disponível em: <http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/5406/1/PDF%20%20Ec%C3%ADlio%20Oliveira%20Pires%20J%C3%BAnior.pdf>. Acesso em: 19 nov. 2019.

RAMALHO, Francisco Junior; FERRARO, Nicolau Gilberto; SOARES, Paulo Antônio de Toledo. Os fundamentos da Física. São Paulo, Moderna, 2009.

SÉRÉ, Marie-Geneviève; COELHO, Suzana Maria; NUNES, António Dias. O papel da Experimentação no ensino da Física. Caderno Brasileiro do Ensino da Física, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p.30-42, abr. 2003. Disponível em:<https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/viewFile/6560/6046>. Acesso em: 02 jun. 2019.

Published

2021-10-12

How to Cite

Augusto Böhlke, E., Lombardo Evangelista, F., & Lewandoski Alvarenga , L. (2021). USE OF VIRTUAL SIMULATIONS AND EXPERIMENTS IN TEACHING: Conservation of mechanical energy and mechanical collisions. Physicae Organum, 7(2), 1–14. https://doi.org/10.26512/2446-564X2021e39082

Issue

Section

Invited articles

Most read articles by the same author(s)