BLACK BODY RADIATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING OF MODERN PHYSICS WITH VIRTUAL LABORATORIES

Authors

  • Daniel Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia
  • Jucimar Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia
  • Fábio Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia
  • Luciano Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia

Keywords:

Pedagogical Residency. Virtual Simulations. Bruner Teaching Theory

Abstract

This work was carried out within the scope of the pedagogical residency program, developed on the premises of the Santa Catarina Institute campus concórdia, and aimed to study the feasibility of using simulations available on the internet in the teaching of physics, as well as evaluating the educational process through of virtual experiments. The work was based on the teaching theory of Jerome Bruner, which aims to provide the student with an environment that facilitates the teaching-learning process, resulting in a considerable improvement in student interest and participation in the concepts presented and developed in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ATAÍDE, Jefferson Fagundes; MESQUITA, Nyuara Araújo da Silva. O Arborescer das TIC na Educação: da raiz aos ramos mais recentes. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, São Paulo, ano 1, v. 7, ed. 1, p. 1-25, 1 jan. 2014. DOI 10.3895/S1982-873X2014000100005. Disponível em: <https://repositorio.bc.ufg.br/xmlui/bitstream/handle/ri/16207/Artigo%20%20Jefferson%20Fagundes%20Ata%C3%ADde%20-%202014.pdf?sequence=5&isAllowed=y>. Acesso em: 18 nov. 2019.

CAVALCANTE, Marisa Almeida; PIFFER, Anderson; NAKAMURA, Patrícia. O Uso da Internet na Compreensão de Temas de Física Moderna para o Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, 2001.

MACÊDO , Josué Antunes de; DICKMAN , Adriana Gomes; ANDRADE, Isabela Silva Faleiro de. SIMULAÇÕES COMPUTACIONAIS COMO FERRAMENTAS PARA O ENSINO DE CONCEITOS BÁSICOS DE ELETRICIDADE.Caderno Brasileiro de Ensino de Física, São

Paulo, v. 29, ed. 1, p. 562-613, 2012. DOI 2175-7941.2012v29nesp1p562. Disponível em:<https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/22108>. Acesso em: 18 nov. 2019.

MOREIRA, Marco Antonio. A teoria de ensino de Bruner. In: MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2011.

OLIVEIRA, Fabio Ferreira De; VIANA, Deise Miranda; GERBASSI, Reuber Scofano. Física Moderna No Ensino Médio: o que dizem os professores. Revista Brasileira de Ensino de Física,São Paulo, 2007.

SIGNIFICADOS. Significado de Tecnologia: O que é Tecnologia. In: Significado de Tecnologia: O que é Tecnologia. São Paulo: Significados, 2014. Disponível em:<https://www.significados.com.br/tecnologia-2/>. Acesso em: 18 nov. 2019.

SOARES, Antônio Augusto; MORAES, Letícia Estevão; OLIVEIRA, Franciéle Gonçalves. Ensino de matéria e radiação no ensino médio com o auxílio de simuladores interativos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, São Paulo, v. 32, ed. 3, p. 915-933, 2015. DOI 10.5007/2175-

2015v32n3p915. Disponível em:<https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2015v32n3p915>. Acesso em: 18 nov. 2019.

Published

2021-10-12

How to Cite

Bauermann da Silva, D. ., Peruzzo , J. ., Lombardo Evangelista, F. ., & Lewandoski Alvarenga, L. . (2021). BLACK BODY RADIATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING OF MODERN PHYSICS WITH VIRTUAL LABORATORIES. Physicae Organum, 7(2), 15–32. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/39081

Issue

Section

Artigos Convidados

Most read articles by the same author(s)