BLACK BODY RADIATION: A PROPOSAL FOR THE TEACHING OF MODERN PHYSICS WITH VIRTUAL LABORATORIES
Keywords:
Pedagogical Residency. Virtual Simulations. Bruner Teaching TheoryAbstract
This work was carried out within the scope of the pedagogical residency program, developed on the premises of the Santa Catarina Institute campus concórdia, and aimed to study the feasibility of using simulations available on the internet in the teaching of physics, as well as evaluating the educational process through of virtual experiments. The work was based on the teaching theory of Jerome Bruner, which aims to provide the student with an environment that facilitates the teaching-learning process, resulting in a considerable improvement in student interest and participation in the concepts presented and developed in the classroom.
Downloads
References
ATAÍDE, Jefferson Fagundes; MESQUITA, Nyuara Araújo da Silva. O Arborescer das TIC na Educação: da raiz aos ramos mais recentes. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, São Paulo, ano 1, v. 7, ed. 1, p. 1-25, 1 jan. 2014. DOI 10.3895/S1982-873X2014000100005. Disponível em: <https://repositorio.bc.ufg.br/xmlui/bitstream/handle/ri/16207/Artigo%20%20Jefferson%20Fagundes%20Ata%C3%ADde%20-%202014.pdf?sequence=5&isAllowed=y>. Acesso em: 18 nov. 2019.
CAVALCANTE, Marisa Almeida; PIFFER, Anderson; NAKAMURA, Patrícia. O Uso da Internet na Compreensão de Temas de Física Moderna para o Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, 2001.
MACÊDO , Josué Antunes de; DICKMAN , Adriana Gomes; ANDRADE, Isabela Silva Faleiro de. SIMULAÇÕES COMPUTACIONAIS COMO FERRAMENTAS PARA O ENSINO DE CONCEITOS BÁSICOS DE ELETRICIDADE.Caderno Brasileiro de Ensino de Física, São
Paulo, v. 29, ed. 1, p. 562-613, 2012. DOI 2175-7941.2012v29nesp1p562. Disponível em:<https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/22108>. Acesso em: 18 nov. 2019.
MOREIRA, Marco Antonio. A teoria de ensino de Bruner. In: MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2011.
OLIVEIRA, Fabio Ferreira De; VIANA, Deise Miranda; GERBASSI, Reuber Scofano. Física Moderna No Ensino Médio: o que dizem os professores. Revista Brasileira de Ensino de Física,São Paulo, 2007.
SIGNIFICADOS. Significado de Tecnologia: O que é Tecnologia. In: Significado de Tecnologia: O que é Tecnologia. São Paulo: Significados, 2014. Disponível em:<https://www.significados.com.br/tecnologia-2/>. Acesso em: 18 nov. 2019.
SOARES, Antônio Augusto; MORAES, Letícia Estevão; OLIVEIRA, Franciéle Gonçalves. Ensino de matéria e radiação no ensino médio com o auxílio de simuladores interativos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, São Paulo, v. 32, ed. 3, p. 915-933, 2015. DOI 10.5007/2175-
2015v32n3p915. Disponível em:<https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2015v32n3p915>. Acesso em: 18 nov. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Physicae Organum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).