Autopia’s files: São Paulo’s highway infrastructure design archives – 1952-1985

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n32.2022.21

Keywords:

infrastructure, historiography, freeways, highway culture, transportation engineering

Abstract

The field of transportation infrastructure renders a challenge to the researcher of architecture historiography, The nature of infrastructure design and the profile of the teams responsible for delivering, being distant from the traditional craftmanship of the modern canon as mapped by academia, renders a twofold responsibility: to map this professional niche, composed by multidisciplinary practices of consultive engineering, and that of analyzing the design’s ambitions through sources, whose language, albeit also originated from design thinking, are set far from the modern canon. Through the critical approach of Reyner Banham and the recent non-canonical historiography of architecture, we seek to mature a research tool that interprets technical documents, in the light of their ideological constraints. This article faces, through two case studies, the research experience at São Paulo’s municipal archives, as well as the state’s Highway Department, shares thought on their material conditions and its detailed listing, and points to the necessary actions for preservation and better interpretation of the archives, fundamental for understanding the history of infrastructure and its impact on the urban landscape. 

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Author Biography

Luiz Ricardo Araujo Florence, Universidade de São Paulo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo

Formado em arquitetura e urbanismo pela FAU-USP em 2005, onde também obteve seus títulos de Mestrado (2014) e Doutorado (2021), Luiz Florence é sócio da 23 Sul Arquitetura, onde desenvolve projetos em diversas escalas e tipologias, com ênfase em infraestrutura de transportes. Desde a graduação, Luiz Florence trabalha com temas relacionados à sistemas de mobilidade urbana, em paralelo com sua pesquisa acadêmica, cujo foco metodológico é o da historiografia crítica. O interesse por investigar elementos da arquitetura anônima, como ruas, calçadas, estradas, autoconstrução e customizações o aproximou da produção de Reyner Banham, em especial a sua abordagem dos elementos do vernacular moderno estadunidense e seu impacto na arquitetura moderna, foco da pesquisa de mestrado. Na pesquisa de doutoramento, o foco se direcionou para o mapeamento da paisagem rodoviária formada pelas vias expressas de São Paulo, que foi cunhada como Autopia. Utilizando a metodologia de Banham, a construção da paisagem autópica mobilizou não apenas aspectos do projeto, mas suas apropriações, sua relação com a cultura de consumo de massa e realidade socioeconômica. Foi professor da Universidade São Judas Tadeu, onde lecionou nos cursos de teoria e história da arquitetura e urbanismo, entre 2015 e 2018.

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Published

2022-08-26

How to Cite

Araujo Florence, L. R. (2022). Autopia’s files: São Paulo’s highway infrastructure design archives – 1952-1985. Paranoá, 15(32), 1–16. https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n32.2022.21

Issue

Section

Archives and Collections in Architecture and Urbanism

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