Among cinema, music and memories
An analysis of the documentary Mobília em Casa and the representations of Brasília
DOI:
https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n24.2019.05Keywords:
Brasília, representations, cinema, semioticsAbstract
This article aims at analysing of the full-length documentary Mobília em Casa - Móveis Coloniais de Acaju e a cidade (2014), a production narrated in first person by the director José Eduardo Belmonte. This study seeks to relate the documentary to representations of Brasília in different periods, starting at its construction and evolving to the maturity of the city. The narrative, filmed in ten different locations in the Brazilian Federal District, presents images that create representations which are used here as connection points to consider the objective of this analysis. Based on criticisms that have already been made about Brasília, one wonders: do the images of the full-length documentary contribute to the crystallization or deconstruction of the classic vision that one has of the city from outside of it (as well as of its failure and of how its shape and spaces did not foster sociability among its inhabitants)? In order to find possible answers, the documentary will be confronted with such theses through a critical review of the literature. As a methodological reference, the General Theory of Semiotics, by Charles Sanders Peirce, will be used, which will assist in the reading of such representations and of the possible meanings associated with them.
Downloads
References
BIZELLO, Maria Leandra. Entre fotografias e fotogramas: a construção da imagem pública de Juscelino Kubitschek (1956”“1961). 2008. 332 folhas. Tese (Doutorado em Multimeios) - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2008.
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados, v. 5, n. 11, p. 173”“191, 1991.
Companhia de Planejamento do Distrito Federal - CODEPLAN. Pesquisa de identificação e percepção dos usuários dos Restaurantes Comunitários do Distrito Federal. Brasília: CODEPLAN, 2013.
GOMES, Ana Lúcia de Abreu. Brasília nos filmes da Novacap. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, vol. 21, n. 1, p. 49”“58, 2013.
GOUVÊA, Luiz Alberto de Campos. Brasília: a capital da segregação e do controle social - uma avaliação da ação governamental na área da habitação. São Paulo: Annablume, 1995.
FERRARA, Lucrécia. Cidade: Imagem e imaginário. In: Os significados urbanos. São Paulo: Ática, 1986.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.
HOLSTON, James. A cidade modernista: uma crítica de Brasília e sua utopia. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
KOOLHAAS, Rem. Brasília por Rem Koolhaas. 2016. Disponível em: https://www.archdaily.com.br/br/794076/brasilia-por-rem-koolhaas. Acesso em: 9 de ago. 2019.
MORE, Thomas. Utopia. Brasília: Editora Universidade de Brasília, Instituto de Pesquisa de Relações Internacionais, 2004.
MORICONI, Sérgio. Apontamentos para uma história. Brasília: Instituto Terceiro Setor, 2012.
OLIVEIRA, Tony Marcelo Gomes de. Marcas do processo de formação do espaço urbano de Brasília pela ótica da erradicação de favelas. Universitas Humanas, Brasília, v. 5, n. 1/2, p. 49”“76, 2008.
PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica e filosofia. São Paulo: Cultrix, 1972.
PEIRCE, Charles Sanders. Writings of Charles S. Peirce. Indiana: Indiana University Press, 1984.
PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2005.
PESAVENTO, Sandra. Muito além do espaço: por uma história cultural do urbano. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 8, n. 16, p. 279”“290, 1995.
QUEIROZ, João. Classificações de signos de C. S. Peirce: de “On the logic of science” ao “Syllabus of certain topics of logic”. Trans/Form/Ação, São Paulo, vol. 30, n. 2, p. 179”“195, 2007.
RODOLPHO, Adriane Luisa. Rituais, ritos de passagem e de iniciação: uma revisão da bibliografia antropológica. Estudos Teológicos, São Leopoldo, v. 44, n. 2, p. 138”“146, 2004.
SANDOVAL, Liz da Costa. Brasília, cinema e modernidade: percorrendo a cidade modernista. 2014. 141 folhas. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade de Brasília, Brasília, 2014.
SANTAELLA, Lucia. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.
SANTAELLA, Lucia. Semiótica aplicada. São Paulo: Cengage Learning, 2012.
SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Comunicação e semiótica. São Paulo: Hacker Editores, 2004.
SILVA, Ernesto. História de Brasília: um sonho, uma esperança, uma realidade. Brasília: Linha Gráfica, 1999.
VASCONCELOS, Adirson. A mudança da capital. Brasília: Do Autor, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).