Contributions to the reduction of accident severity levels on the roads of Brasilia: risks on the sides of the roads
DOI:
https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n26.2020.12Keywords:
accidentality; severity; fixed obstacles; lateral defenses; actions on the road.Abstract
This work presupposes that a large part of traffic accidents occurred in Brasilia could have been avoided or had a significant decrease in occurrence and severity if the Brasilia roads had actually been designed, constructed and maintained in accordance with traffic safety norms and standards. The objective was to identify and map the high-risk points in the adjacent areas of the main roads of the Brasilia. Were identified, classified and mapped a total of 2058 (two thousand and fifty-eight) high-risk points. From this survey it was possible to present actions for the reduction of accidentality and severity levels of accidents in the Brasilia roads.
Downloads
References
ABNT (2016) NBR 15486 ”“ Segurança no tráfego ”“ Dispositivos de contenção viária ”“ Diretrizes de projeto e ensaios de impacto. Associação Brasileira de Normas Técnicas, Rio de Janeiro.
AMBEV e FALCONI (2017) Retrato da Segurança Viária 2017. Disponível em https://www.ambev.com.br/conteudo/uploads/2017/09/Retrato-da-Seguran%C3%A7a-Vi%C3%A1ria_Ambev_2017.pdf
CGEE (2012) Subsídios em CT&I para uma Política de Segurança no Trânsito ”“ Relatório Final. Centro de Gestão e Estudos Estratégicos, Brasília.
IPEA (2015) Estimativa dos Custos dos Acidentes de Trânsito no Brasil com Base na Atualização Simplificada das Pesquisas Anteriores do Ipea - Relatório de Pesquisa. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, Brasília.
Nodari, C. (2003) Método de avaliação da segurança potencial de segmentos rodoviários rurais de pista simples. Tese de Doutorado em Engenharia de Produção. Universidade Federal de Rio Grande do Sul. Disponível em http://www.producao.ufrgs.br/arquivos/publicacoes/christine_t_nodari.pdf
OMS (2009) Global status report on road safety: time for action. Genebra, World Health Organization. Disponível em www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2009. Acesso em Jan/2019.
Peden, M.; Scurfield, R.; Sleet, D.; Mohan, D.; Hyder, A. A.; Jarawan, E.; e Mathers, C. (2004) World report on road traffic injury prevention. World Health Organization, Genebra.
Sampedro, A. T. (2006) Procedimento para Avaliação da Segurança de Tráfego em Vias Urbanas. Dissertação de Mestrado, Instituto Militar de Engenharia, Rio de Janeiro.
Tenório, G.; e Santos Júnior, R. (2010) O Programa de Transporte Urbano de Brasília: discussão e especulações - uma abordagem ambiental. Paranoá: Cadernos De Arquitetura E Urbanismo, 5(5). https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n5.2010.15483
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Paranoá: journal of Architecture and Urbanism
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).