Contributions to the reduction of accident severity levels on the roads of Brasilia: risks on the sides of the roads

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n26.2020.12

Keywords:

accidentality; severity; fixed obstacles; lateral defenses; actions on the road.

Abstract

This work presupposes that a large part of traffic accidents occurred in Brasilia could have been avoided or had a significant decrease in occurrence and severity if the Brasilia roads had actually been designed, constructed and maintained in accordance with traffic safety norms and standards. The objective was to identify and map the high-risk points in the adjacent areas of the main roads of the Brasilia. Were identified, classified and mapped a total of 2058 (two thousand and fifty-eight) high-risk points. From this survey it was possible to present actions for the reduction of accidentality and severity levels of accidents in the Brasilia roads.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABNT (2016) NBR 15486 ”“ Segurança no tráfego ”“ Dispositivos de contenção viária ”“ Diretrizes de projeto e ensaios de impacto. Associação Brasileira de Normas Técnicas, Rio de Janeiro.

AMBEV e FALCONI (2017) Retrato da Segurança Viária 2017. Disponível em https://www.ambev.com.br/conteudo/uploads/2017/09/Retrato-da-Seguran%C3%A7a-Vi%C3%A1ria_Ambev_2017.pdf

CGEE (2012) Subsídios em CT&I para uma Política de Segurança no Trânsito ”“ Relatório Final. Centro de Gestão e Estudos Estratégicos, Brasília.

IPEA (2015) Estimativa dos Custos dos Acidentes de Trânsito no Brasil com Base na Atualização Simplificada das Pesquisas Anteriores do Ipea - Relatório de Pesquisa. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, Brasília.

Nodari, C. (2003) Método de avaliação da segurança potencial de segmentos rodoviários rurais de pista simples. Tese de Doutorado em Engenharia de Produção. Universidade Federal de Rio Grande do Sul. Disponível em http://www.producao.ufrgs.br/arquivos/publicacoes/christine_t_nodari.pdf

OMS (2009) Global status report on road safety: time for action. Genebra, World Health Organization. Disponível em www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2009. Acesso em Jan/2019.

Peden, M.; Scurfield, R.; Sleet, D.; Mohan, D.; Hyder, A. A.; Jarawan, E.; e Mathers, C. (2004) World report on road traffic injury prevention. World Health Organization, Genebra.

Sampedro, A. T. (2006) Procedimento para Avaliação da Segurança de Tráfego em Vias Urbanas. Dissertação de Mestrado, Instituto Militar de Engenharia, Rio de Janeiro.

Tenório, G.; e Santos Júnior, R. (2010) O Programa de Transporte Urbano de Brasília: discussão e especulações - uma abordagem ambiental. Paranoá: Cadernos De Arquitetura E Urbanismo, 5(5). https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n5.2010.15483

Published

2020-05-28

How to Cite

Buson, M. A., & Valentini, D. . (2020). Contributions to the reduction of accident severity levels on the roads of Brasilia: risks on the sides of the roads. Paranoá, 13(26), 175–184. https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n26.2020.12

Issue

Section

Dossiê de Tecnologia, Ambiente e Sustentabilidade

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.