A infraestrutura rodoviária na urbanização do território paulista: as escalas de integração da cadeia produtiva, 1913-1944

Authors

  • Jefferson Cristiano Tavares

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n13.2014.12051

Keywords:

Infrastructure, Roads, Urbanization, São Paulo state, Highway plans, Industrial production chain

Abstract

The goal of this paper is to assess how road infrastructure influenced the urbanization of São Paulo state, based on the need to integrate the industrial production chain, during the first half of the twentieth century. The objects of study are the first road plans which were implemented or influenced highway designs in São Paulo between 1913 and 1944, particularly Plano de Viação de São Paulo, Plano Nacional Rodoviário, and Plano da Rodovia Panamericana, at regional, national, and international scales. These plans make it possible to identify the prevalence of a radial morphology model that articulated the territory by consolidating the structure of existing urban centers. Overall, this paper shows how the impact of these plans defined better equipped areas which were, therefore, conducive to urbanization, as well as how urbanization was conditioned by the need to integrate the industrial production chain, given São Paulo’s strategic role of top producer and consumer market in the country. We conclude that the decisions to implement road plans ”“ at regional, national, and international level ”“ and their main axes, in addition to the importance of urban centers, affected the formation of the territory, subjecting the urbanization process in São Paulo to a productivist industrial logic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jefferson Cristiano Tavares

Arquiteto e urbanista pelo Instituto de Arquitetura e Urbanismo da USP. É mestre pelamesma instituição e atualmente desenvolve pesquisa de doutorado sobre o planejamento territorial do Estado de São Paulo. Entre 2004 e 2009, foi responsável pela coordenação dos projetos de urbanizaçãodo Programa de Assistência Técnica Prosanear, junto ao Ministério das Cidades, nos municípios de Juizde Fora-MG, Santo André-SP, Parnaíba-PI e Palhoça-SC. Como consultor da Secretaria de Habitação de São Bernardo do Campo, entre 2011 e 2013, coordenou os projetos de urbanização dos núcleos Batistini, Areião, Grotão, Represa-Imigrantes e Parque Esmeralda, atendendo famílias instaladas em áreas de manancial. Atualmente coordena projetos de infraestrutura e urbanização dos municípios de Diadema-SP e Mauá-SP, incluindo ações nas áreas de saneamento, meio-ambiente, geotecnica e mobilidade.

How to Cite

Tavares, J. C. (2014). A infraestrutura rodoviária na urbanização do território paulista: as escalas de integração da cadeia produtiva, 1913-1944. Paranoá, 7(13), 93–100. https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n13.2014.12051

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.