Analysis of average per capita water consumption in municipal schools of Joinville, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.18830/1679-09442025v18e53545Keywords:
Water consumption, Elementary school, EnvironmentAbstract
Schools play an important role in sustainable water management, since environmental awareness often begins in the school environment. This article analyzed per capita water consumption in municipal elementary schools in Joinville, State of Santa Catarina, Brazil. Data collection began by sending questionnaires with 37 questions to the 91 schools in the municipality, obtaining feedback from 62 schools. For these purposes, monthly consumption data was collected from the local concessionaire, referring to the year 2022. The consumption data was processed, leaving 50 statistically representative schools. Based on the analyses, it can be concluded that the average per capita water consumption in these schools was 7.58 liters/student/day, a value lower than previous studies. Furthermore, no variations in consumption were found between school and holiday periods. As for unit consumption, an average value of 497.65 liters/m² month was found in institutions. Finally, a proportional relationship was observed between water consumption during class periods and the built area of buildings and that there is no socioeconomic impact on water consumption in schools, in relation to the neighborhood's income.
Downloads
References
ANTUNES, L. N; GHISI, E. (2020). Consumo de água e energia nas escolas: estudos de caso no Brasil. Meio Ambiente, Desenvolvimento e Sustentabilidade. Disponível em: https://doi-org.ez22.periodicos.capes.gov.br/10.1007/s10668-019-00380-x. Acesso em: 04 mar. 2023.
CANTELLE, T. D.; LIMA, E. de C.; BORGES, L. A. C. Panorama dos Recursos Hídricos no Mundo e no Brasil. Revista em Agronegócio e Meio Ambiente. Maringá/PR, 2018. Disponível em: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/rama/article/view/5425/3350. Acesso em: 14 mar. 2023.
COHEN, J. Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences, 2nd Ed. Hillsdale, NJ: Erlbaum. 1988.
COMPANHIA ÁGUAS DE JOINVILLE. Economias 2022. Mensagem eletrônica enviada para: Alice dos Santos Medeiros; Francine Rafaela Brietzig; Patricia Strapason Coletti. Joinville, SC, 02 maio 2023.
DEBOITA, M.; BACK, N. Consumo de Água em Bacias Sanitárias com a Utilização de Descarga de Duplo Acionamento: Estudo de Viabilidade Econômica. UNESC – Universidade do Extremo Sul Catarinense, [N.I], p.1, jan. 2014. Disponível em:http://repositorio.unesc.net/bitstream/1/2984/1/Michele%20Deboita%20%20Prof%20Nestor%20Back.pdf. Acesso em: 08 abr. 2023.
FERNANDES NETO, M. de L. Avaliação de Parâmetros Intervenientes no Consumo per capita de Água: Estudo para 96 Municípios do Estado de Minas Gerais. 2003. 146 f. Tese (Doutorado) - Curso de Saneamento, Meio Ambiente e Recursos Hídricos, Escola de Engenharia da Ufmg, Belo Horizonte, 2003. Disponível em: https://www.smarh.eng.ufmg.br/defesas/68M.PDF. Acesso em: 10 mar. 2023.
FIDAR, A. M.; MEMON, F. A.; BUTLER, D. Performance Evaluation of Conventional and Water Saving Taps. Science of The Total Environment, v. 541, p. 815–824, 2016. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0048969715305271?via%3Dihub. Acesso em: 26 maio 2023.
GORNIACK, A; NEGRI, R. Método de Análise Estatística Simplificada para Determinar o Consumo de Água em Escolas Municipais de Joinville a Partir da Pandemia da SARS-COV-2: O Desdobrar das Categorias de Consumo. XXIV Simpósio Brasileiro de Recursos Hídricos. 2021. Disponível em: https://eventos.abrh.org.br/xxivsbrh/trabalhos/sessoes-paineis/. Acesso em: 02 abr. 2023.
MELO, N. A.; SALA, M.R.; OLIVEIRA, R. G.. Percepções e avaliações do consumo de água em escolas públicas da mesorregião geográfica Triângulo Mineiro/Alto Paranaíba (MG). Revista Monografias Ambientais - Remoa, [S.L.], 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/14271. Acesso em: 25 mar. 2023.
MINISTÉRIO DA INTEGRAÇÃO E DO DESENVOLVIMENTO REGIONAL. Usos da água. Brasília, DF: Ministério da Integração e do Desenvolvimento Regional, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/ana/pt-br/assuntos/gestao-dasaguas/usos-da-agua. Acesso em: 19 mar. 2023.
NUNES, L. G. C. F.; SOARES, A. E. P.; DA SILVA, J. K.; DA SILVA, S. R. Indicadores de uso racional da água para escolas públicas do Recife, Brasil. Ciência e Tecnologia da Água: Abastecimento de Água, 19 (1), 207–215, 2019b. https://doi-org.ez22.periodicos.capes.gov.br/10.2166/ws.2018.068
OLIVEIRA, L. H. Metodologia para a Implantação de Programa de Uso Racional de Água em Edifício. Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (EP/USP). São Paulo, São Paulo, 1999 (Tese de Doutorado).
OLIVEIRA, L. H. Metodologia para a implantação de programa de uso racional de água em edifícios. Boletim Técnico da EPUSP. Universidade de São Paulo. São Paulo, 1999. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/3/3146/tde-16042018084622/publico/LuciaHelenadeOliveira_T.pdf. Acesso em: 9 abr. 2023.
PEDROSO, L. P. Estudo das variáveis determinantes no consumo de água em escolas: o caso das unidades municipais de Campinas, São Paulo. Campinas, SP: [s.n.], 2008.
SCHULTT, J. D. C.; KALBUSCH, A.; HENNING, E. Fatores que influenciam o consumo de água em escolas públicas do Sul do Brasil. Environ Dev Sustain 24, 1411–142, 2022. https://doi-org.ez22.periodicos.capes.gov.br/10.1007/s10668-021-01473-2
SANT'ANNA, R.; MIRANDA, R.; CÉSAR, L.; SANT'ANA, D. Análise do consumo de água em escola pública do Distrito Federal. In: Giovanni Seabra. (Org.). Terra: Qualidade de vida, mobilidade e segurança nas cidades. 1ed. João Pessoa: Editora Universitária UFPB, v. 3, p. 1231-1243. 2013. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/41275/1/CAPITULO_AnaliseConsumoAgua.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.
SILVA, É. L. da; SILVA, M. do R. C.; ANDRADE, A. S. de; FIGUEIREDO, A. C.; FIGUEIREDO, A. C. F.; SOUSA, M. C. M. B. da S. Uso racional da água no ambiente escolar: uma pesquisa em escolas públicas de educação básica. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento. [S. l.], v.8, n.8, p.4, 2019. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/1191. Acesso em: 26 fev. 2023.
SNIS. Sistema Nacional de Informações sobre Saneamento: diagnóstico dos serviços de água e esgotos – 2011. Brasília, 2012. MCIDADES. Disponível em: https://www.gov.br/mdr/pt-br/assuntos/saneamento/snis/diagnosticos-anteriores-do-snis/aguaeesgotos1/2019/2Diagnstico_SNIS_AE_2019_Republicacao_31032021.pdf. Acesso em: 29 maio 2023.
SNIS. Diagnóstico Temático: Serviços de Água e Esgoto. Ministério do Desenvolvimento Regional Secretaria Nacional de Saneamento. Brasília/DF, 2022. Disponível em: http://antigo.snis.gov.br/diagnostico-anual-agua-e-esgotos. Acesso em: 26 fev. 2023.
SOARES, A. E. P. Análise do Consumo de Água em uma Escola Pública Estadual de Recife-PE. Monografia de Bacharel em Engenharia Civil. Escola Politécnica da Universidade de Pernambuco. Recife, PE. 2016.
SOARES, A. E. P.; NUNES, L. G. C. F.; SILVA, S. R. da. Diagnóstico dos Indicadores de Consumo de Água em Escolas Públicas de Recife-PE. Periódico Eletrônico Fórum Ambiental da Alta Paulista, [S. l.], v. 13, n. 1, 2017. DOI: 10.17271/1980082713120171493. Disponível em: https://publicacoes.amigosdanatureza.org.br/index.php/forum_ambiental/article/view/1493. Acesso em: 25 abr. 2023.
TSUTIYA, M. T.. Abastecimento de Água. 3ª ed. São Paulo: Departamento de Engenharia Hidráulica e Sanitária da Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, 2006. 643 p. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/127473795/Abastecimento-de-Agua-Tsutiya. Acesso em: 07 abr. 2023.
UN – United Nations. Water and Human Rights. 2021. Disponível em: https://www.unwater.org/water-facts/human-rights/. Acesso em: 02 abr. 2023.
UNICEF – United Nations Children's Fund. Relatório: Manual de Água, Saneamento e Higiene em Escolas. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Paranoá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).









