Entretecendo conceitos, mirando o horizonte da participação:
musealização, comunicação e públicos
DOI:
https://doi.org/10.26512/museologia.v9iEspecial.31995Keywords:
Publics; Musealization; Participation on museums; Communication; NarrativesAbstract
The ideas of musealization and audiences can be intertwined in a conceptual warp, whose meeting and intersection points are given through communication as a symbolic space for building a communion of values.In this way, they can motivate reflections on the importance of museums that contribute to a construction of narratives with their public, in a perspective of co-laboration and co-creation, in order to promote multiple connections.This article aims to reflect on challenges and possibilities presented to museums in view of the participation of their public in the context of musealization processes.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. O amor pela arte ”“ os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo: EDUSP, 2003.
BRULON, Bruno. Passagens da Museologia: a musealização como caminho. Revista Museologia e Patrimônio. v.11, n.1, 2018.
CURY, Marília Xavier. A pesquisa acadêmica de recepção de público em museus no Brasil: estudo preliminar. Anais do XVI Encontro Nacional de Pesquisa em Pós-Graduação em Ciência da Informação. João Pessoa, PB: Ancib e UFPB, 2015. v. GT 9. p. 1-20.
CURY, Marilia. Metamuseologia ”“ reflexividade sobre a tríade musealia, musealidade e musealização, museus etnográficos e participação indígena. Museologia e Interdisciplinaridade. V. 9, n.17, 2020. p.129-146.
CURY, Marilia. Museu, filho de Orfeu. In: ENCONTRO REGIONAL DO ICOFOM LAM: Museologia, Filosofia e Identidade na América Latina e Caribe. Coro, 8., Venezuela, 1999.Anais do VIII Encontro Regional do ICOFOM LAM, Venezuela, 1999.
DECARLI, Georgina. Un museo sostenible: museo y comunidad en la preservación activa de sua patrimonio. Costa Rica: EUNA, 2008
DESVALLÉES, André; MAIRESSE, François (Org). Dictionnaire encyclopédique de muséologie. Paris: Armand Colin, 2011
HOOPER-GREENHILL, Eilean. Changing Values in the Art Museum: rethinking communication and learning. International Journal of Heritage Studies, v. 6, n.1, 2000
LEMOS, André. CIBERCULTURA. Alguns pontos para compreender a nossa época. In: Lemos, André; Cunha, Paulo (orgs). Olhares sobre a Cibercultura. Sulina, Porto Alegre, 2003; pp. 11-23. Disponível em: https://facom.ufba.br/ciberpesquisa/andrelemos/cibercultura.pdf
LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3ª Ed”“ São Paulo: Editora 34, 2010.
LIMA, Diana. Museologia, campo disciplinar da musealização e fundamentos de inflexão simbólica: ‘tematizando’ Bourdieu para um convite à reflexão. Revista Museologia e Interdisciplinaridade. v. 11, n.4, 2013
MARTI, Frieda; SANTOS, Edméa. Educação museal online: a Educação Museal na/com a Cibercultura. Revista Docência e Cibercultura, v.3, n.2, 2019.
MORAES, Julia. MUSEUS E PÚBLICO (S) : A CENTRALIDADE DA RELAÇÃO PÚBLICO (S) - MUSEU NOS DEBATES CONTEMPORÂNEOS DA MUSEOLOGIA. Anais do XX Encontro Nacional de Pesquisa em Pós-Graduação em Ciência da Informação. Florianópolis, SC: UFSC, 2019. GT 9
MOREIRA, Fernando João de Matos. Uma reflexão sobre o conceito de público nos museus locais. Musas ”“ Revista Brasileira de Museus e Museologia, n. 3, IBRAM, Rio de Janeiro, 2007. pp.101-108
ROCHA, Luisa; GONZALEZ, Marcos. Jardim virtual: Folksonomia com recurso de inclusão. Anais do XV Encontro Nacional de Pesquisa em Pós-Graduação em Ciência da Informação. Belo Horizonte, MG: UFMG, 2014. GT 9
SOUZA, Elton Luiz Leite. Comunicação e mediação cultural. Revista Museologia e Patrimônio, v. 6, n.1, 2013.
VARINE, Hugues. A respeito da Mesa-Redonda de Santiago. In: ARAÚJO, Marcelo Mattos; BRUNO, Maria Cristina Oliveira (Org). A memória do pensamento museológico contemporâneo - documentos e depoimentos. São Paulo: Comitê Brasileiro do ICOM, 1995.
SITE:
https://icom.museum/en/news/how-to-reach-and-engage-your-public-remotely/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Museologia & Interdisciplinaridade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.