A RIGOROUS METHODOLOGY FOR AN ETHICAL AGENDA OF THE ACT:

THE DIALOGICAL STRUCTURALISM OF CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS

Autores

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v25i1.49181

Palavras-chave:

Reflexão teórico-metodológica, aportes espistemológicos, estudos discursivos críticos

Resumo

Neste artigo, estamos preocupados com a tensão de uma ontologia dialógica com uma episteme estruturalista no modelo de Análise Crítica do Discurso de Fairclough, a Teoria Social do Discurso (1992; 2003). Nossa abordagem considera que, por um lado, suas origens na Gramática Funcional Sistêmica (HALLIDAY, 2004) mantêm uma residualidade estruturalista "top-down", que permanece na análise textual e linguística. Porém, por outro lado, reconhecemos que o pressuposto do dialogismo bakhtiniano (BAKHTIN, 1993; 1986) funciona como uma eventicidade dialógica "bottom-up" que forma a base ética da perspectiva crítica. Esse tratamento metodológico da relação entre eventos, práticas e textos por meio de sua descrição e interpretação é o que permite a transição de uma agenda ética estática para uma agenda ética empoderadora. O real empoderamento, embutido na “finalidade crítica”, necessita da consideração da integralidade responsável e responsiva do ato (COSTA, 2013; 2012)

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Biografia do Autor

Alexandre Costa, Universidade Federal de Goiás

PhD in Applied Linguistics from the State University of Campinas, professor at the Faculty of Letters of the Federal University of Goiás and effective member of its Graduate Program in Letters and Linguistics. Currently, his research and guidance are focused on the discursive reordering of education in Brazil, on school practices and on teacher education. He is leader of the Group of Transdisciplinary and Applied Studies to Teacher Education (GRUPO PORTOS - UFG/CNPq).

Guilherme Veiga Rios, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira

PhD in Linguistics (Ph.D) from Lancaster University (2003), United Kingdom. He was a researcher-technologist at the Board of Basic Education Assessment / National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira / Ministry of Education from 2008 to 2018, currently on the Board of Educational Studies. He was a researcher-collaborator at the Center for Studies in Language and Society/Center for Advanced Multidisciplinary Studies at the University of Brasília, from 1999 to 2019.

Roberto Leiser Baronas, Universidade Federal de São Carlos

PhD in Linguistics and Portuguese Language from Paulista State University Júlio de Mesquita Filho - Araraquara Campus (2003), he did a sandwich doctorate at Université Paris Est - Créteil - Val de Marne - France, at the Center for the Study of Discourses, Images, Texts, Writings and Communication - CÉDITEC - under the supervision of Simone Bonnafous (2003). Associate Professor in the Department of Letters and effective member of the Graduate Program in Linguistics at the Federal University of São Carlos, he is also a CNPq Research Productivity Scholar, level 1 C, and coordinator of the Laboratory of Epistemological Studies and Multimodal Discourses - LEEDiM - UFSCar/CNPq

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Publicado

2024-06-24

Como Citar

Costa, A., Rios, G. V., & Baronas, R. L. (2024). A RIGOROUS METHODOLOGY FOR AN ETHICAL AGENDA OF THE ACT: : THE DIALOGICAL STRUCTURALISM OF CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS. Cadernos De Linguagem E Sociedade, 25(1), 12–25. https://doi.org/10.26512/les.v25i1.49181

Edição

Seção

Artigos