Recontextualizations in the discourse of the Family Health Strategy
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v16i2.7485Keywords:
Recontextualization, hybridism, social practice, Brazilian National Health System (SUS)Abstract
The purpose of this paper is to analyze the notion of ´recontextualization´ in light of data from an ethnographic-discursive research in the Family Health Strategy (ESF, previously National Health Program) of the Brazilian National Health System (SUS). This notion, which is appropriated in Critical Discourse Analysis (CDA), according to Fairclough (2003, 2010) and van Leeuwen (2008), has a lot to say about the different ways in which health professionals and patients view health care. The present approach is based on interviews, focal groups and research narratives, and the final remarks point to different ways of recontextualizing the ESF caring practice by participants.
Downloads
References
ALTHUSSER, L.; BALIBAR, E. Reading Capital. Londres: New Left Books, 1970.
ANGROSINO, M. Etnografia e observação participante. Trad. J. Fonseca. Porto Alegre: Artmed, 2009 [2008].
BALL, S. J. Global policies and vernacular politics in education. Currículo sem Fronteiras, 1 (2) 99-116, 2001.
BERNSTEIN, B. The structuring of pedagogic discourse. Londres: Routledge, 1990.
BLOMMAERT, J. Discourse. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
FAIRCLOUGH, N. Critical Discourse Analysis: the critical study of language. 2a ed. Londres: Longman, 2010.
_____. A dialectical-relational approach to Critical Discourse Analysis in social research. In: WODAK, R.; MEYER, M. (Eds.) Methods of Critical Discourse Analysis. Londres: Sage, 2009, pp. 162-200.
_____. Analysing discourse: textual analysis for social research. Londres: Routledge, 2003.
_____. Discurso e mudança social. Coord. trad., rev., pref. I. Magalhães. Brasília: Editora
Universidade de Brasília, 2001 [1992].
FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Trad. L. F. de A. Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 1996 [1971].
_____. A arqueologia do saber. Trad. L. F. B. Neves. 3a ed. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.
GIDDENS, A. Modernity and self-identity. Cambridge: Polity Press, 1991.
GOMES, M. C. A. Ação social midiatizada: analisando a recontextualização de um evento social. Linguagem em (Dis)curso, 10 (2): 293-313, 2010.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. 2a ed. Londres: Edward Arnold, 1994 [1985].
_____. Language as social semiotic. Londres: Edward Arnold, 1978.
LOPES, A. C. Política de currículo: recontextualização e hibridismo. Currículo sem Fronteiras, 5 (2): 50-64, 2005.
MAGALHÃES, I. Discurso e identidades: exotismo e domínio violento. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 11 (1): 13-37, 2010.
_____. Discurso, ética e identidades de gênero. In: MAGALHÃES, I.; GRIGOLETTO, M.; CORACINI, M. J. (Orgs.) Práticas identitárias: língua e discurso. São Carlos: Claraluz, 2006, pp. 71-
96.
_____. Eu e tu: a constituição do sujeito no discurso médico. Brasília: Thesaurus, 2000.
_____ et al. O diálogo como instrumento de intervenção de profissionais da saúde na relação com pacientes. Fortaleza: PPSUS/FUNCAP/CNPq/SESA ”“ Edital 3/2012. Relatório de Pesquisa, 2014.
RESENDE, V. de M. Análise de Discurso Crítica e Realismo Crítico: implicações interdisciplinares. Campinas, SP: Pontes, 2009.
VAN LEEUWEN, T. Discourse and practice: new tools for critical discourse analysis. Oxford: Oxford University Press, 2008.