BRASÍLIA:
PLANO PILOTO OU MARACANGALHA?
DOI:
https://doi.org/10.26512/hh.v1i2.10723Keywords:
Utopia e modernismo, Funções da arte, Integração das artes, Modernismo brasileiroAbstract
A visão utópica inicial em que se considerava Brasília um espaço para o florescimento de um metadiscurso sobre a história do pensamento brasileiro encontra-se em textos como os escritos por Mario Pedrosa nos primórdios da edificação da paisagem urbana, com a formulação de um novo modo de irradiação da cultura nacional. A defesa de Brasília como espaço de difusão cultural ora se justifica como possibilidade de abandonar os vícios do passado, ora como laboratório de ideias originais sobre a convergência de traduções artísticas. Brasília ou Maracangalha? A questão colocada por Mario Pedrosa é o fio condutor de uma abordagem do confronto entre utopia e realidade a partir das proposições iniciais de Lúcio Costa, o inventor de Brasília.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.