Modernity, Transmodernity and Eurocentrism: Conceptual Changes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rfmc.v7i3.27033

Keywords:

Decoloniality. Modernity. Transmodernity. Coloniality

Abstract

The aim of this article is to reflect on the concepts of Eurocentric Modernity, Planetary Modernity, and Transmodernity, presenting two historical views on modernity. The first, intra-European, whose basis is the consolidation of culture, science in the West and European rationality, being Hegel, one of the main references and the second, planetary and transmodern, whose foundations are Enrique Dussel and intellectuals of the Modernity/Coloniality network. Methodologically it is a bibliographic study, through which one dialogues with authors who treat the phenomenon of modernity. Among the results we highlight that the modern Eurocentric vision maintains the logic of colonial thought, while the modern planetary conception seeks to deconstruct it, critically, shifting the gaze to the other denied and excluded, bringing to debate the ethical discourse of difference and otherness.

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Author Biography

Sulivan Ferreira de Souza, Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG

Doutorando do Programa de Pós-Graduação Conhecimento e Inclusão Social em Educação: Doutorado Latino Americano em Educação. Linha de Pesquisa: Educação, Cultura, Movimentos Sociais e Ações Coletivas. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará (PPGED/UEPA), Linha de Pesquisa: Saberes Culturais e Educação na Amazônia. Realizou intercâmbio (Doutorado sanduíche) na Universidade de Buenos Aires (UBA/2018). Atualmente é Bolsista de Doutorado do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico ( CNPq). Membro do Grupo de Trabalho - Educación Popular y Pedagogías Críticas do Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO) [2019-2022]. Membro do Grupo de Estudos Sobre Política Educacional e Trabalho Docente - GESTRADO/UFMG. Foi membro do Grupo de Estudos Decolonialismo e Educação (UFMG). Pesquisador do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire (UEPA), foi Bolsista de Mestrado do CNPq (2015-2017). Foi representante discente do Colegiado PPG Educação - FAE/UFMG (2017-2019-2020). Foi Membro do grupo de Pesquisa Saberes e Práticas Educativas de Populações Quilombolas (Eduq). Foi Representante discente do Colegiado do PPG em Educação/UEPA (2015-2017). É Associado à ANPEd (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação). Licenciado Pleno em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará (2011/2014). Participou como Bolsista do Observatório Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente - Núcleo Pará (2011/2012), foi membro do Núcleo de Estudos e Extensão, Trilhas Investigativas e Práticas Sociais (NETRILHAS) no qual atuou como voluntário pelo Grupo de Trabalho : Estudos Sobre a Criança e o Adolescente(GECA/2011-2012), Participou do projeto UEPA nas Comunidades(2011-2012), Membro do Colegiado do Curso de Pedagogia (2012-2014) , Diretor do Centro Acadêmico de Pedagogia-CAPE/UEPA (2012/2014). Foi Educador voluntário da Equipe de Educação em Saúde - Secretaria Municipal de Saúde de Belém - SESMA/DEVS/PMB (2013/2014) Fora também Monitor Bolsista de Filosofia (Departamento de Filosofia e Ciências Sociais/DFCS/ CSSE) realizando atividades de ensino (Filosofia da Educação, Introdução à Filosofia) e de pesquisa nas áreas de Filosofia da Educação, Filosofia e Currículo (2013/2015). Participou do grupo de pesquisa Afetividade, Inteligência e Moralidade - (AFIM). Interesse de pesquisa nas áreas de: Educação Popular, Filosofia da Educação, Currículo, Epistemologia Educacional, Interculturalidade, Decolonialidade e o Pensamento Educacional na América Latina e Caribe. 

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Published

2020-01-26

How to Cite

SOUZA, Sulivan Ferreira de. Modernity, Transmodernity and Eurocentrism: Conceptual Changes. Journal of Modern and Contemporary Philosophy, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 267–289, 2020. DOI: 10.26512/rfmc.v7i3.27033. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/fmc/article/view/27033. Acesso em: 23 nov. 2024.