O corpo estrangeiro das deusas em Medeia, de Pasolini, e Montedemo, de Hélia Correia
DOI:
https://doi.org/10.26512/dasquestoes.v5i5.18543Keywords:
Foreignness, Goddess, Ruin, Montedemo, MedeaAbstract
This essay takes two narratives, a film, Pier Paolo Pasolini’s Medea, and another one, in prose, Montedemo, by Hélia Correia. The intention is to observe the foreignness of the characters that are the narratives protagonists: Medea and Milena, goddesses who experience processes of modernization in the societies they live in, in order to think on the conflicts provoked by the presence and practices of both of them in the community around, and how the narrative itself create strategies, in poetic language and images, to expose such experiences of the characters. To this route, we seek a dialogue with Jean-Luc Nancy, and the concept of body; with Maurice Blanchot, in his reflection about the community; with Maria Zambrano, when she approaches the notion of ruin; among
others.
Downloads
References
BLANCHOT, Maurice. (2013). A comunidade dos amantes. In: A comunidade inconfessável. Trad. Eclair de Almeida Filho. São Paulo/Brasília: Lumme editor e Editora UnB, p. 43 a 77.
CORREIA, Helia. (1983). Montedemo. Lisboa: Ulmeiro.
COUTINHO, Anabela Martins. (2012). Montedemo: o corpo em erupção. In: Forma Breve, nº. 9, p. 109 a 123. Disponível em:
<http://revistas.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/2336/2195>. Acesso em: 27 de junho de 2017
GRIMMAL, Pierre. (1997). Verbete: Medeia. In: Dicionário da Mitologia Grega e Romana. Trad. Victor Jabouille. 3ª Ed., Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, p. 292 a 294.
HELIA CORREIA. (2015). é vencedora do Prémio Camões. O Público, Lisboa, 17 de Junho 2015 de Disponível em: <https://www.publico.pt/2015/06/17/culturaipsilon/noticia/heliacorreia-e-a-vencedora-do-premio-camoes-1699305>. Acesso em: 27 de junho de 2017.
MEDÉIA. (1969). Direção e Roteiro: Pier Paolo Pasolini. Produção: San Marco SpA (Roma), Le Films Number One (Paris) e Janus Film und Fernsehen (Frankfurt). Produtores: Franco Rossellini; Marina Cicogna. Itália, 110 min.
NANCY, Jean-Luc. (2000). Corpus. Trad. Tomás Maia. Lisboa: Veja.
_______. (2016). Um dia, os deuses se retiram... In: Demanda ”“ Literatura e Filosofia. Trad. João Camilo Penna, Eclair Antonio de Almeida Filho e Dirlenvalder do Nascimento Loyolla. Florianópolis/Chapecó: Editora UFSC e Argos, p. 29 a 34.
_______. (2016). Após a tragédia. In: Demanda ”“ Literatura e Filosofia. Trad. João Camilo Penna, Eclair Antonio de Almeida Filho e Dirlenvalder do Nascimento Loyolla. Florianópolis/Chapecó: Editora UFSC e Argos, p. 29 a 34 e p. 237 a 252.
PEREIRA, Helena. & ATIK, Maria L. (2008) Da dramaturgia ao cinema: Édipo Rei. In: Revista Eutomia. Ano I ”“ n.º 02, pp. 185-199. Disponível em:<https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/EUTOMIA/article/view/19340>. Acesso em: 27 de junho de 2017.
SCHOLEM, Gershom. (2015). A cabala e seus simbolismos. Trad. Hans Borger e J. Guinsburg. 2ª Ed. São Paulo: Perspectiva.
_______. (1994). Walter Benjamin. In: O Golem, Benjamin, Buber e outros justos: judaica I. Trad. Ruth Joanna Solon. São Paulo: Editora Perspectiva, p. 181 a 211.
ZAMBRANO, María. (2010). Uma metáfora da esperança: As ruínas. In: Sopro, nº. 37 Desterro: Editora Cultura e Barbárie. Disponível em: <http://culturaebarbarie.org/sopro/n37.pdf>. Acesso em: 27 de junho de 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work.