Nymphê Calipso e seu duplo propósito na Odisseia de Homero
DOI:
https://doi.org/10.26512/dasquestoes.v5i5.18540Keywords:
Ninfa, Calipso, Imortalidade, Sedução, OdisséiaAbstract
: Este artigo se propõe a analisar como a ninfa Calipso busca realizar seu duplo propósito: efetivar o ritual de nymphagôgia e ocultar os viajantes que passam por sua ilha. Compreende-se que, sendo uma deusa-nymphê, Calipso não se distancia do estatuto social das mulheres e busca, através de artifícios de sedução, alcançar seus objetivos. Todavia, as questões aparecem quando seu estatuto ontológico não dialoga com a existência dos ideais do herói épico.
Downloads
References
Referências Bibliográficas Primárias:
HOMERO. (2014). Odisseia. Apresentação de Martin Richard, Tradução e introdução de Christian Werner. São Paulo: Cosac Naify.
HOMERO. (2011). Odisseia. Tradução e prefácio de Frederico Lourenço e introdução e notas de Bernard Knox. São Paulo: Companhia das letras.
Secundárias:
ASSUNÇÃO, T.R. (2011). Infidelidades veladas: Ulisses entre Circe e Calipso na Odisseia in Nuntius antiquus. Belo Horizonte,v.VII, n.2. pp. 153-176.
BOUVIER. P. (2002). Le Pouvoir de Calypso: a propos d’une poétique Odysséenne., In: A. Hurst et F. Létoublon (éd.), La mythologie et l’Odyssée. Hommage à Gabriel Germain, Genève, pp. 69-85.
BOUFFARTIGUE J.(2006). Calypso, entre nom et personnage. In: Φιλολογία. Mélanges offerts à Michel Casevitz. Lyon : Maison de l'Orient et de la Méditerranée Jean Pouilloux. pp. 57-65.
BUTLER, S. (1897). The authoress of the Odyssey. USA: Library of Alexandria.
BUFFIERE, F. (1956). Les mythes d’Homère et la pensée Grecque.
CALAME, C. (2013). Eros na Grécia Antiga. São Paulo: Perspectiva.
DALMON, S. (2011). Entre l’humain et le divin : le statut intermédiaire des Nymphes dans la poésie épique grecque archaïque. Paris: Université Paris-Diderot, pp. 38-49.
DALMON, S. (2015). Les Nymphes entre maternité et courotrophie dans les Hymnes homériques. Cahiers « Mondes anciens » 6. pp. 2-15.
GANTZ, T. (2004). Mythes de la Grèce Archaïque. Paris: Berlin.
LISSARRAGUE, F. (1990). Femmes au figure. In: DUBBY, G.; PERROT, M. (orgs) Histoire des femmes en Occident: I. L’Antiquité. Roma: Tempus, Perrin, p. 203-305.
LOUDEN, B. (1999). The “Odyssey”. Structure, narration, and meaning. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
LORAUX, N. (1990). Qu’est-ce qu’une Déesse? In DUBBY, G.; PERROT, M. (orgs) Histoire des femmes en Occident: I. L’Antiquité. Roma: Tempus, Perrin, p. 39-79.
MAGNIEN, V. (1936). Le mariage chez les Grecs anciens: l’initiation nuptiale, Antiquité Classique, Bruzelles.
PACHE, C. O. (2013). A Moment’s Ornament: The Poetics of Nympholepsy in Ancient Greece. Oxford Scholar ship.
RIBEIRO JUNIOR, W. A. (2010). (org). Hinos Homéricos. São Paulo: Editora UNESP.
SAÃD, S. (2010). Homère et l’Odyssée. Paris: Berlin.
SEGAL, C. (2001). Singers, Heroes, and Gods in The Odyssey. New York: Cornell University.
VERNANT, J.P. (1989). L’ individu, la mort, l’amour. Paris: Folio historie.
WERNER, C. (2001). A Ambiguidade do Kléos na Odisséia. Letras Clássicas, n.5. p. 99-108.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work.